چکیده:
هدف از این پژوهش حاضر تعیین رابطهی بین هوش معنوی و هوش هیجانی با رفتارهای بهداشتی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر سمنان بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 98-1397 در شهر سمنان بودند که 242 نفر که با روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008)، هوش هیجانی شوت و دیگران (1998) و پرسشنامه رفتارهای بهداشتی اقتباسشده از خودآزمون سبک زندگی (بابروف، 2018) پاسخ دادند.داده های آماری با روش رگرسیون همزمان مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین مولفه های هوش معنوی و هوش هیجانی همبستگی وجود دارد، و مولفه های تولید معنای شخصی و تنظیم هیجانی توان پیش بینی رفتارهای بهداشتی در بین دانشجویان را دارند.نتایج پژوهش می توان بیان داشت که آموزش و تقویت هوش هیجانی و هوش معنوی در بین دانشجویان، رفتارهای بهداشتی در آنها نیز تقویت خواهد شد.
The aim of this study was to determine the relationship between spiritual intelligence and emotional intelligence with health behaviors in students of FARHANGIAN University in Semnan. The statistical population of this study was all students of FARHANGIAN University in the academic year of 2016-2017 in Semnan, of which 242 people were selected as the sample by available sampling method. Participants answered the King Spiritual Intelligence Questionnaire (2008), Shot et al.'s Emotional Intelligence Questionnaire (1998) and the Health Behavior Questionnaire adapted from the lifestyle self-test (Baburov, 2018). Statistical data were analyzed by simultaneous regression. The results showed that there is a correlation between the components of spiritual intelligence and emotional intelligence, and the components of personal meaning production and emotional regulation have the ability to predict health behaviors among students. Spiritually among students, health behaviors will also be strengthened in them.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشـان داد بـين مولفـه هاي هوش معنوي و هوش هيجاني همبستگي وجود دارد، و مولفه هاي توليد معناي شخصـي و تنظـيم هيجـاني توان پيش بيني رفتارهاي بهداشتي در بين دانشجويان را دارند.
مطالعات حوزه روان شناسي سلامت بيش از پيش نشان مي دهد که ويژگي هاي شخصي فرد، مانند خودآگاهي ، الگوهاي خانوادگي پذيرفته شده و سطح هوش ، عوامل مؤثر در رفتار سودمند از لحاظ بهداشتي هستند (دو و ديگران ، ٢٠١٨) از اين رو توجه به عوامل مرتبط با رفتارهاي بهداشتي اهميت دارد که ميتوان از ميان اين عوامل به هوش معنوي ٢ و هوش هيجاني ٣ اشاره کرد.
هوش معنوي به عنوان پايه اي از هوش عقلاني و هيجاني در نظر گرفته شده است و مطالعات نشان داده اند که هوش هيجاني و هوش معنوي همبستگي داشته و يکديگر را تقويت ميکنند (سامول ، 4 ٢٠٢٠) و هوش معنوي بيشتر، سبب هوش هيجاني زياد مي شود (فرامرزي، ١٣٨٨)؛ همچنين اين دو ميتوانند باعث ترويج رفتارهاي بهداشتي بهتري شوند(دو و ديگران ، ٢٠١٨).
5 Othman AK, Abas MK, Ishak MS.
همچنين ، براي بررسي رابطۀ بين مولفه هاي هوش معنوي، هوش هيجاني و رفتارهاي بهداشتي از آزمون همبستگي پيرسون استفاده شده است که در جدول ١ گزارش شده است .
بحث اين پژوهش با هدف پيش بيني رفتارهاي بهداشتي براساس مولفه هاي هوش معنوي و هوش هيجاني در دانشجويان دانشگاه فرهنگيان سمنان انجام گرفت .
A theory-based online health behavior intervention for new university students: study protocol.
Relationship Between emotional intelligence and health behaviours among University students: The predictive and moderating role of gender.