چکیده:
جوّ و محیطی که آموزش در آن اتفاق میافتد، با کیفیتهای مختلف انگیزه و یادگیری فرد را تحت تأثیر قرار میدهد. عوامل محیطی- اجتماعی بهمثابه روح حاکم بر دانشگاههاست. هدف این تحقیق، تدوین الگوی تأثیر عوامل محیطی- اجتماعی بر چرخه انگیزش و یادگیری مادام العمر دانشجویان پلیس بود. این تحقیق از نوع کمی- کیفی است. جامعه آماری این پژوهش، در بخش کمی عبارت بودند از کلیه دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین در مقاطع کاردانی و کارشناسی که 733 نفر بودند که با روش نمونه گیری طبقهای تعداد 219 نفر از آنها انتخاب شدند و در بخش کیفی شامل اساتید و نخبگان می شد که به صورت هدفمند به تشکیل گروه کانونی متشکل از 10 نفر از آنها به عنوان نمونه اقدام شد. از ابزارهای محقق ساخته عوامل محیطی- اجتماعی مؤثر بر انگیزش تحصیلی و یادگیری، پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر(1981) و پرسشنامه یادگیری مادامالعمر وتزل و همکاران(2010) در بخش کمی و از فرم مصاحبه نیمه - ساختاریافته در بخش کیفی استفاده شد. تجزیهوتحلیل داده های کمی نشان داد که متغیرهای ارتباط خانواده با دانشگاه، کاهش برنامههای جانبی به صورت مثبت و روابط غیر نظامی به صورت منفی، مهمترین متغیرهای پیشبینی کننده انگیزش تحصیلی بودند. هم چنین متغیرهای روابط غیر نظامی و سازوکارهای بازخورد، فقدان استرس و فضا جملگی به صورت مثبت مهمترین متغیرهای پیشبینی کننده یادگیری در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین بودند. بر اساس نتایج حاصل از تشکیل گروه کانونی، در حالیکه انگیزش تحصیلی دانشجویان پلیس بیشتر متأثر از دیسیپلین نظامی است، یادگیری مادامالعمر متأثر از سازوکار بازخورد است.
The atmosphere and environment in which the training takes place affects the motivation and learning of the individual with different qualities. Environmental-social factors are as the spirit of the universities. The aim of this study was to develop a model of the impact of environmental and social factors on the cycle of academic motivation- lifelong learning of police students. This research is of quantitative-qualitative type. The statistical population of this study, in the quantitative part, were all students of Amin police University in associate and bachelor degrees, which were 733 people, 219 of whom were selected by stratified sampling method, and in the qualitative part included professors and elites. A focus group of 10 of them was purposefully formed as a sample. Researcher-made tool of environmental-social factors affecting academic motivation and learning, Harter standard motivation questionnaire (1981) and lifelong learning questionnaire of Wetzel et al. (2010) were used in quantitative part and semi-structured interview form in qualitative part. Analysis of quantitative data showed that the variables of family relationship with university, reduction of extra programs positively and civilian relations negatively were the most important variables predicting academic motivation. Also, the variables of civil relations and feedback mechanisms, lack of stress and space were all positively the most important predictors of learning in students of Amin police University. According to the results of the focus group, while the academic motivation of police students is more influenced by military discipline, lifelong learning is influenced by the feedback mechanism
خلاصه ماشینی:
يافته هاي مربوط به پژوهش هاي انجام شده در خصوص تأثير عوامل محيطي- اجتماعي بر انگيزه و يادگيري که غالبا در محيط هاي غير نظامي انجام شده است ، اگرچه آشکارا قابل انطباق با شرايط تحصيلي دانشجويان نظامي- انتظامي نيست اما بسيار قابل تأمل اند و نيازمند بررسي نظري و پژوهشي بيشتري در محيط هاي آموزشي نظامي- انتظامي است ؛ به عنوان مثال Flouri and Buchanan (٢٠٠٤) گزارش کردند که والديني که خود را در تحصيلات فرزندانشان درگير ميکنند در مقايسه با ساير والدين ، فرزنداني دارند که بيشتر پيشرفت ميکنند اما اين ممسئله در محيط دانشگاه هاي نظامي- انتظامي با محدوديت ها و ملاحظاتي همراه است .
گزارش توصيفي عوامل محيطي- اجتماعي مؤثر بر انگيزش تحصيلي و يادگيري چولگي کشيدگي متغيرها مشوق ها و محرکها تأثير گروه همسالان سازوکارهاي بازخورد فضا موقعيت تجهيزات و رسانه فقدان استرس روابط غيرنظامي استراحت تغذيه شادي چولگي کشيدگي متغيرها ارتباط خانواده با دانشگاه کاهش برنامه هاي جانبي عدم الزام و اجبار همانگونه در جدول فوق مشاهده مي شود، به علت قرار داشتن نمره هاي چولگي و کشيدگي در بازه ٢- تا ٢+ توزيع نمرات در حالت نرمال قرار دارد.
بحث و نتيجه گيري از بين مجموعه عوامل محيطي- اجتماعي، متغيرهاي ارتباط خانواده با دانشگاه ، روابط غير نظامي، کاهش برنامه هاي جانبي مهم ترين متغيرهاي پيش بيني کننده انگيزش تحصيلي در دانشجويان مصوب دانشگاه علوم انتظامي امين ميباشند.
از بين مجموعه عوامل محيطي- اجتماعي، متغيرهاي روابط غير نظامي و سازوکارهاي بازخورد، فقدان استرس و فضا مهم ترين متغيرهاي پيش بيني کننده يادگيري در دانشجويان مصوب دانشگاه علوم انتظامي امين ميباشند که ارتباط جملگي آن ها با يادگيري به صورت مثبت است .