چکیده:
The present article aims to analyze Richard Brautigan’s Dreaming of Babylon: A Private Eye Novel 1942 (1977) in the light of the genre of Metaphysical Detective Story. As a postmodern genre, Metaphysical Detective Story alters the customary features of traditional detective stories in order to go beyond simple murder mysteries and become a literary phenomenon which examines the questions of being. The central questions of the article are: what makes Richard Brautigan’s Dreaming of Babylon a metaphysical detective story? What are the functions and implications of metaphysical elements in the novel? To answer these questions, first the characteristic features of metaphysical detective stories are introduced and then they are contextualized in the novel. Focusing on such concepts as ‘parodic detective,’ ‘dreams,’ and ‘circular narrative,’ the present research examines how the novel subverts the standard tropes of hard-boiled detective stories and becomes a philosophical novel which portrays a bleak world and a failed hero. The article shows that as a postmodern novel, Brautigan’s Dreaming of Babylon deals with life in the postmodern era and explores the questions of being and knowing in the contemporary world instead of becoming another whodunit mystery.
مقاله ی حاضر رمان در رویای بابل اثر ریچارد براتیگان را بهعنوان یک داستان کاراگاهی متافیزیک بررسی می کند. داستان کاراگاهی متافیزیک، ژانر ی در رمان پست مدرن، مولفههای کلیشه ای داستانهای کاراگاهی سنتی را دگرگون میسازد و از حل معماهای سادهی قاتل و کاراگاه فراتر میرود تا به سوالاتی اساسی درباره زیستن و چرایی بودن در دنیایی مملو از تردید و عدم قطعیت بپردازد. پرسش های اصلی این پژوهش عبارتند از : چه ویژگیهایی رمان در رویای بابل را به یک داستان کاراگاهی متافیزیک تبدیل می کن ن د؟ کارکرد ساختاری و درونمایهای عناصر ژانر داستان کاراگاهی متافیزیک در این رمان چه هستند؟ برای پاسخ به این پرسش ها، ابتدا مشخصات منحصربهفرد داستانهای کاراگاهی متافیزیکی معرفی می شوند و سپس کاربردپذیری و همچنین کارکردشان در بافت روایی در رویای بابل بررسی میگردد. این پژوهش ضمن تمرکز بر مفاهیمی چون «کاراگاه پارودیک»، «رویا»، « تردید» و «روایت دایره وار» نشان میدهد که رمان براتیگان قراردادهای حاکم بر رمان های کار اگاهی سنتی را برهم میزند و بدین ترتیب تبدیل به رمانی فلسفی می شود تا جهانی تیره، جنگ زده و ناخوشایند و قهرمانی شکست خورده را بهتصویر کشد. همچنین، این مقاله نتیجه میگیرد که رمان در رویای بابل براتیگان به جای اینکه صرفا" به طرح یک معمای جنایی و معرفی قاتل بپردازد، پرسشهایی جدی و فلسفی را درباره زندگی در دنیایی پست مدرن و مملو از ترس و تردید مطرح می نمای د، بی انکه پاسخی روشن ارايه دهد