چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر اردوهای دانشآموزی بر هویت دینی آنها در دوره متوسطه شهر تهران است. روش تحقیق توصیفی بوده و از منظر هدف کاربردی و از نگاه نحوه گردآوری دادهها (طرح تحقیق) توصیفی- پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان دوره متوسطه مدارس شهر تهران (282118 نفر) بوده که از این جمعیت براساس جدول گریج و مورگان تعداد 600 نفر از دانش آموزان عضو و غیرعضو سازمان دانشآموزی پایههای متوسطه دوم، چهار منطقه آموزشی شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته سنجش هویت دینی دانشآموزان با ابعاد اعتقادی، عاطفی و عملکردی به روش لیکرت بود که از نظر کیفی، روایی محتوایی با استفاده از پرسش از همکاران و بازبینی به وسیله افراد مطلع صورت گرفت و از نظر کمّی، با روش تحلیل عاملی، ضریب روایی سازه بررسی و تأیید شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز روشهای آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس و آزمون تی مستقل) اجرا شد. نتایج نشان داد که هویت دینی دانشآموزان عضو شرکت کننده در اردوی دانشآموزی در مقایسه با دانشآموزان غیرعضو، در سطح بالاتری قرار دارد. دانشآموزان عضو، در بُعد احساسی هویت دینی، از وضعیت بهتری نسبت به ابعاد عملکردی و اعتقادی برخوردار بودند. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش، ایجاد فعالیتهای غیررسمی در قالب اردوهای دانشآموزی، در تقویم آموزشی مدارس ضرورت دارد.
The purpose of this study is to investigate the effect of student camps on their religious identity in high school in Tehran. The research method is descriptive and from the perspective of research in terms of applied purpose and from the perspective of data collection (research design) is descriptive-survey. The study population was all high school students in Tehran (282118), of which 600 according to the Grade and Morgan table, 600 members and non-members of the second grade high school student organization in four education districts of Tehran with Stratified random sampling method was selected as the sample. The research instrument included a researcher-made questionnaire measuring students' religious identity with belief, emotional and functional dimensions by Likert method. Factor analysis method of construct validity coefficient was reviewed and approved. Also, the reliability of the questionnaire was 0.82 using Cronbach's alpha. Descriptive and inferential statistical methods (analysis of variance and independent t-test) were used for data analysis. The results showed that the religious identity of member students participating in the student camp was at a higher level compared to non-member students. And students (members) in the emotional dimension of religious identity were in a better position than the functional and doctrinal dimensions. Therefore, according to the research results, it is necessary to create informal activities in the form of student camps in the school educational calendar. And the presence of adolescents in camps and participation in extracurricular activities has a great impact on promoting their belonging to religious and national symptoms.
خلاصه ماشینی:
مقدمه از آنجا که آموزش و پرورش در هر جامعه اي مسئوليت خطير شکل گيري شخصيت ، هويت ديني و ملي نوجوانان و جوانان ، و هدايت آنان ، به سمت ارزش ها، باورها و اعتقادات جامعه را عهده دار است ؛ اردوهاي آموزشي- تربيتي که فعاليتي خارج از برنامه رسمي مدارس تعريف شده ، مورد توجه بسياري از مربيان ، معلمان و صاحب نظران نظام تعليم و تربيت قرار گرفته است که به اثرات پنهان و نهان آن در شکل گيري هويت دانش آموزان اذعان داشته اند.
ـ آيا بين هويت ديني دانش آموزان عضو و غير عضو سازمان دانش آموزي تفاوت وجود دارد؟ براي پاسخ به اين پرسش ، آزمون تي گروه هاي مستقل اجرا شد که نتايج آن در جدول شماره (۲) بيان شده است .
ـ آيا بين هويت ديني دانش آموزان عضو شرکت کننده در اردو با دانش آموزاني که در اردو شرکت نکرده اند تفاوت وجود دارد؟ براي پاسخ به اين پرسش ، آزمون تي گروه هاي مستقل اجرا شد؛ که نتايج آن در جدول (۳) بيان شده است .
٤. نتيجه گيي ر هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي تأثير شرکت در برنامه هاي اردويي بر هويت ديني دانش آموزان عضو اين سازمان است .
يکي از يافته هاي پژوهش حاضر اين بود که عضو بودن دانش آموزان در سازمان دانش آموزي موجب بالا رفتن هويت ديني آن ها شده است .