چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی پیش بینی فرسودگی تحصیلی براساس نارسایی هیجانی و احساس پیوستگی در دانش آموزان دختر پایه ششم دچار اضطراب امتحان بود. روش پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی) و طرح از نوع طرحهای همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم دچار اضطراب امتحان شهر مشهد که به کلینیک مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 3 شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 مراجعه کردند تشکیل داد. از میان جامعه آماری، از میان دانش آموزانی که نمره اضطراب امتحان آنها بالاتر از 50 بود، 50 نفر به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و به سه پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو 20 (بگبی و همکاران، 1994)، پرسشنامه احساس پیوستگی آنتونوسکی (آنتونوسکی، 1993) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش- فرم دانشآموزان (شوفلی، 2002) پاسخ دادند. به منظور تحلیل دادههای این پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و واریانس) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین نارسایی هیجانی با فرسودگی تحصیلی دانش آموزان همبستگی مثبت و معنادار و بین احساس پیوستگی با فرسودگی تحصیلی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که احساس پیوستگی پیش بینی کننده منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان دختر پایه ششم دچار اضطراب امتحان می-باشد.
The aim of this study was to investigate the prediction of academic burnout based on alexithymia and sense of cohesion in sixth grade female students with test anxiety. The research method was descriptive (non-experimental) and the design was a correlational design. The statistical population of the study consisted of all sixth grade female students with test anxiety in Mashhad who referred to the Education Counseling Clinic in District 3 of Mashhad in the academic year 1398-99. Among the statistical population, among students whose test anxiety score was higher than 50, 50 people were selected as a sample by purposive sampling and to three alexithymia questionnaire (Bagby et al., 1994), Antonowski sense of cohesion questionnaire (1993) and the Maslash academic burnout questionnaire - Student Form (Shuffle, 2002). In order to analyze the data of this study, descriptive statistics (mean and variance) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and multivariate regression) were used. The results showed that there is a positive and significant correlation between alexithymia and students' academic burnout and a negative and significant correlation between sense of cohesion and academic burnout. The results of regression analysis also showed that the sense of cohesion was a negative and significant predictor of academic burnout in sixth grade female students with test anxiety.