چکیده:
پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل مفهومی یادگیری دیجیتالی انجامشده است. بهمنظور انجام پژوهش حاضر از رویکرد کیفی و روش فراترکیب استفاده گردید. هدف از فراترکیب استخراج درک جدیدی از مقایسه و ترکیب یافتههای مطالعات متعدد است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالهها، کتابها، گزارشهای کاری و انتشارات دانشگاهها به تعداد بیش از 3000 بوده که از این میان 60 سند بر اساس روش هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو انتخاب و تحلیل شد. بهمنظور تحلیل دادهها از کدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج حکایت از شناسایی 11 مؤلفه کلیدی برای تدوین مدل یادگیری دیجیتالی بوده است. این مؤلفهها عبارتاند از آمادگی دیجیتالی استاد، آمادگی دیجیتالی دانشجو، مدیریت دانش دیجیتالی، پشتیبانی دیجیتالی، کیفیت دیجیتالی، مدیریت دیجیتالی، تعاملات دیجیتالی، فناوری دیجیتالی، ارزیابی دیجیتالی، آموزش و تدریس دیجیتالی و محتوای دیجیتالی بوده است. برای هر یک از این مؤلفهها اجزا و عناصر مشخصی شناسایی شده است و نهایتاً اینکه متناسب با این مؤلفهها، پیشنهادهایی ارائه شده است.
The present study was conducted to present a conceptual model of digital learning. In order to conduct the present study, a qualitative approach and a meta-synthesis method were used. The purpose of the Meta synthesis is to extract a new understanding by comparing and combining the findings of multiple studies. The research population included all articles, books, work reports and university publications in more than 3000, from which 60 documents were selected and analyzed. This method is based on Sandelowski& Barros,with seven steps. Open and axial coding were used to analyze the data. The results indicate the identification of 11 key components for developing a digital learning model. These components include professor digital readiness, student digital readiness, digital knowledge management, Digital support, Digital quality, Digital management, Digital interactions, Digital technology, Digital evaluation, Digital teaching and learning, and Digital content. Specific components and elements have been identified for each of these components, and finally, suggestions have been made in accordance with these components.
خلاصه ماشینی:
در واقع ، جهان به طور فزاينده اي در حال تبديل شدن به ديجيتال است و آموزش عالي به اين انتقال و جابجايي مصون نيست (٢٠١٥,Siemens, Gasevic, Dawson ) لازم به ذکر است که طيف گســترده اي از فن آوريهاي يادگيري در حال ظهور منجر به اصــطلاحات مختلفي شــده اســـت که با اســـتفاده از فن آوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالي مطابقت دارند شـــامل يـادگيري آنلاين ،١ يـادگيري مبتني بر وب ، يـادگيري ترکيبي ،٢ يـادگيري الکترونيکي ،٣ يـادگيري ديجيتالي ،٤ ســـيســـتم مديريت يادگيري٥ آموزش به کمک کامپيوتر، آموزش مبتني بر کامپيوتر، يادگيري فن آوريهاي پيشرفته ، آموزش مبتني بر اينترنت ، محيط هاي يادگيري مجازي و دوره هاي آنلا ين بــاز گســــترده (٢٠١٤,Daniel ؛ ٢٠٠٤,Kearsley &moore ؛ ٢٠١٢,Siemens ، .
American Society of Training and Education براساس آنچه بيان گرديد در شرايط امروزي که نظام آموزش عالي و آموزش ها، با وضعيت کرونايي به صـورت ديجيتالي در آمده ، پژوهش حاضـر به دنبال پاسـخ به اين سـؤال اسـت که مدل يادگيري ديجيتالي چه مؤلفه هايي دارد؟ نسل امروز که با رايانه ، بازيهاي ويدئويي، اينترنت و تلفن هاي همراه بزرگ شده اند توسط بعضي از محققان "بوميان ديجيتال " ناميده ميشوند (٢٠٠١,Prensky).
In: Siemens G, Gašević D and Dawson S (eds) Preparing for the digital university: A review of the history and current state of distance, blended, and online learning, pp.