چکیده:
هدف پژوهش شناسایی جایگاه فناوری اطلاعات و نوآوری در برنامه درسی دوره کارشناسی رشته زیستشناسی دانشگاه تعلیم و تربیت کابل است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد از نوع اکتشافی در بهار سال 1401 انجام شد. جهت گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته هدفمند با دو گروه اساتید و دانشجویان رشته زیستشناسی که ۱۹ تن شرکت کرده بودند به عمل آمد. جهت تحلیل دادهها از رهیافت نظاممند اشتراوس و کوربین استفادهشده است. یافتهها نشان میدهد که سه مؤلفه مهم شامل: جایگاه فناوری اطلاعات و نوآوری در زیباییهای طبیعت و حفاظت محیطزیست، جایگاه فناوری اطلاعات و نوآوری در ژنتیک انسانی، حیوانی و گیاهی، جایگاه فناوری اطلاعات و نوآوری در آموزش مجازی و کاربرد واقعیت افزوده مورد شناسایی قرار گرفت. یافتهها حاکی است که فناوری اطلاعات و نوآوری در رشته زیستشناسی با کمبود وسایل مدرن جهت انجام آزمایشهای پیشرفته و کاربرد فعالیتهای یاددهی – یادگیری مواجه است. جهت کاهش چالشها مسئولان و سیاستگذاران فناوری اطلاعات و نوآوری به تجهیز کردن وسایل مدرن آزمایشگاه، ظرفیتسازی منابع انسانی و آگاهی از نوآوریهای جدید توجه داشته باشند.
The purpose of the research is to identify the position of information technology and innovation in the Undergraduate Biology Curriculum at Kabul Education University. This research was conducted with a qualitative approach and exploratory Grounded theory method in the spring of 1401. To collect data, a semi-structured interview tool was used with two groups of biology professors and students who participated in 19. To analyze the data, the systematic approach of Strauss and Corbin was used. Findings show that three important components include (the position of technology and innovation in the beauty of nature and environmental protection, the position of information technology and innovation in human and animal genetics and plant, the position of information technology and innovation in virtual education and augmented reality) were identified. The findings indicate that information technology and innovation in the field of biology are facing a deficiency of modern tools for conducting advanced experiments and using teaching-learning activities. To reduce the challenges, the officials and policymakers of information technology and innovation should pay attention to equipping modern laboratory materials and tools, building the capacity of human resources, and being aware of innovations.
خلاصه ماشینی:
com@Arefi٦ تاريخ دريافت مقاله : ١٤٠١/٩/٢١ تاريخ پذيرش مقاله :١٤٠٢/١/١٧ مقدمه امروزه فن آوري اطلاعات و نوآوري در توسعه علم زيست شناسي جايگاه ويژه ي دارد و پيشرفت هاي صورت گرفته در جهان به ويژه در حيطه برنامه درسي فن آورانه و ابعاد مختلف آن ، آموزش زيست شناسي دوره کارشناسي را تحت تأثير خود قرار داده است .
مطالعات نشان ميدهد که جهان در سال ٢٠٥٠ با چهار تغيير عمده نفوس ، تقاضاي روزافزون انسان به منابع و خدمات طبيعي، تغييرهاي اقليمي به ويژه مسأله آب و جهانيشدن مواجه است و در آن زمان مقابله با چنين موضوعات دشوار خواهد بود زيرا مسئولان سياسي، اقتصادي و اجتماعي جهت مقابله با چنين تغييرات و چالش هاي جهان آينده ميتوانند از کليد موفقيت فن آوري اطلاعات با استفاده از برنامه ريزي هدفمند به ابتکارات خود ادامه دهند (٢٠١٦ ,Samii Farahani &Omidi ).
يافته ها سؤال اول : فن آوري اطلاعات و نوآوري در برنامه درسي دوره کارشناسي رشته زيست شناسي دانشگاه تعليم و تربيت کابل از چه جايگاهي برخوردار است ؟ براي پاسخگويي به اين سؤال پژوهش داده هاي کيفي از طريق مصاحبه چهره به چهره دريافت و بر اساس روش نظريه داده بنياد تحليل و در جدول شماره ١ به شرح ذيل بيان شده اند: جدول ١.
نتايج نشان داد که فن آوري اطلاعات و نوآوري در آموزش مجازي برنامه درسي زيست شناسي نقش مهمي دارد و اين پديده جهان را به يک دهکده تبديل کرده است .
Change and innovation in the curriculum, the fourth national conference on sustainable development in educational sciences and psychology, social and cultural studies, Tehran.