چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال یادگیری فارسی، اختلال کم توجهی-بیش فعالی و کودکان عادی انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری داده ها علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان 9 تا 13 سال در شهر تهران بود. برای تعیین حجم نمونه ابتدا 60 دانش آموز از میان جامعه آماری به صورت در دسترس انتخاب گردید و سپس از بین آنها 20 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری فارسی و 20 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی (با دامنه سنی 8 تا 12 سال) که در متغیرهای جمعیت شناختی همتا و کنترل شده بودند در مطالعه شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس فراخنای وکسلر (1991)، مقیاس رنگ- واژه ای استروپ (1935) و مقیاس ویسکانسین بود. آزمون های آماری استفاده شده آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و آزمون توکی بود. یافته ها نشان داد که بین دو گروه مورد مطالعه از نظر کارکردهای اجرایی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p). به طوری که کودکان با اختلال یادگیری فارسی نسبت به کودکان با اختلال کم توجهی-بیش فعالی در کارکردهای اجرایی ضیف تر بوده و در مولفه حافظه کاری و بازداری تفاوت معناداری داشتند ولی در مولفه تغییرپذیری تفاوت معنی داری یافت نشد.
خلاصه ماشینی:
برای تعیین حجم نمونه ابتدا 60 دانش آموز از میان جامعه آماری به صورت در دسترس انتخاب گردید و سپس از بین آنها 20 نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری فارسی و 20 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال کمتوجهی-بیشفعالی (با دامنه سنی 8 تا 12 سال) که در متغیرهای جمعیت شناختی همتا و کنترل شده بودند در مطالعه شرکت کردند.
8 ="20" Text=" Chandler"/>="20" Text=" Chandler"/>، 2010)، بیماریهای همبودی (مانند اضطراب)، معلولیتها 9 Shrout & Ramírez"/> Shrout & Ramírez"/> و همکاران، 2007)، رفتارهای پرخطر Zanto & Gazzaley Fukuda & Vogel Shaw-Zirt, Popali-Lehane, Chaplin & Bergman Passolunghi, Marzocchi & Fiorillo Steward Swanson & Saez Gathercole & Alloway Chandler Bauermeister, Shrout & Ramírez چالشبرانگیز (کولمن و هگل، 2007)، موفقیتهای ضعیف تحصیلی، اخراج از مدرسه، عدم تکمیل مدرسه، عدم پذیرش مدرسه، تکرار پایه تحصیلی، تغییر کلاس درسی و یا مدرسه است (مارتین 1 ، 2014).
جامعه آماری پژوهش شامل تما Martin Rucklidge, Tannock Romero-Ayuso, Maestú, González-Marques, Romo-Barrientos & Andrade Blair, Zelazo & Greenberg آموزان 9 تا 13 سال منطقه 15 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود.
نتایج آزمون تحلیل واریانس نیز نشان داد که بین کودکان با اختلال یادگیری فارسی و کودکان با اختلال کمتوجهی-بیشفعالی و کودکان عادی از نظر میزان «بازداری» تفاوت معنیداری وجود دارد و عملکرد بازداری کودکان دارای اختلال فارسی ضعیف تر از کودکان عادی و دارای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی بود.
همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که عملكرد تغییرپذیری کودکان با اختلال یادگیری فارسی ضعيفتر از کودکان با اختلال کمتوجهی-بیشفعالی بود ولی تفاوت معنیداری مشاهده نشد.