چکیده:
هدف از نگارش تحقیق حاضر، بررسی و تحلیل وضعیت آسایش آکوستیکی در آپارتمانهای مسکن معاصر برحسب فضاهای شهری در شهر تبریز میباشد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی بوده که به روش کمی صورت گرفته و رویکرد حاکم بر تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی است. این پژوهش صورت پیمایش میدانی در دو سطح ابزار پرسشنامه (سنجش وضعیت ادراکی) و همچنین برداشتهای میدانی (سنجش وضعیت آکوستیکی) انجام شده است. پرسشنامه محقق‎ ساخته، بهعنوان ابزار گردآوری اطلاعات در بخش اول، استفاده شد که روایی آن با نظرسنجی از اساتید حوزه معماری و آکوستیک و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (۹۲/۰) موردبررسی و تأیید قرار گرفت. تمامی آزمایشات مربوط به برداشت میدانی سروصدای هوابرد (برداشت صدای زمینه و سطح فشار صدا) با استفاده از دستگاه ۲۲۶۰ ساخت شرکت بیاند کِی (B & K) دانمارک میباشد. ابتدا، صدای پسزمینه در دو حالت پنجره باز و بسته در داخل واحدهای مسکونی موردنظر، اندازهگیری گردید. در مرحله بعدی، نمودارهای تراز فشار صوتی SPL، با استفاده از تولید میزان تراز مشخص و استاندارد صدا در واحد دسیبل در فضاهای مختلف پلان، ترسیم و مورد ارزیابی قرار گرفت. در مرحله نهایی، استاندارد صوتی تحت عنوان معیارهای نوفه (NC) و اختلاف آن با ترازهای صوتی وضع موجود، موردبررسی واقع گردید. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که تأثیر ترافیک در میان متغیرهای دیگر در حوزه آسایش آکوستیکی، روی سطح نارضایتی ناشی از نوفه برخاسته در مناطق شهری در شهر تبریز، نهتنها غیرقابلانکار بوده بلکه تا جایی مهم است که حتی با اندازهگیریهای بهعملآمده از سطح فشار صوتی SPL تغییری در الگوهای به وجود آمده در سطح نوفه ایجاد نشده است.
Noise is unwanted noise. Excessive noise is known to be a nuisance in the living and working environment. This ambient noise must be controlled and reduced to an acceptable level because high levels of noise, in addition to being annoying and annoying, also cause countless harmful effects. The purpose is to investigate and analyze the acoustic comfort in contemporary housing apartments in terms of urban spaces in Tabriz. The research method has a quantitative nature that is done as a field survey in two levels of questionnaire tools (perceptual status assessment) as well as field surveys (acoustic status assessment). The researcher-made questionnaire has been used as a data collection tool in the first part, the validity of which was assessed by a survey of professors in the field of architecture and acoustics and its reliability has been evaluated using Cronbach's alpha (0.926). All experiments related to airborne noise absorption field (background noise absorption and sound pressure level) using the 2260 device made by B&K Denmark. Initially, background noise is measured in both open and closed window modes inside the residential units. After that, SPL acoustic pressure level diagrams were drawn and evaluated using the specific and standard sound levels in decibels in different plan spaces. In the final stage, the acoustic standard of noise level (NC) is examined. The results show that the effect of traffic among other variables in the field of acoustic comfort, on the level of dissatisfaction caused by noise in urban areas in the Tabriz, is not only undeniable but also important to the extent that even with measurements The SPL sound pressure level did not change the patterns created at the noise level.