چکیده:
کشتن نفس و مهار آن از ارکان سلوک عرفانی است. گروهی از اهل تصوف بر این باورند که نفس نافرمان، دیر عبرت میگیرد. پس باید با تحمل ریاضت های مختلف شعله های سرکش آن را خاموش کرد. بیشتر بدبختی های بشر در طول تاریخ حاصل سرکشی نفس است. ریاضت، نفس را مهار کرده و دل را مهذب میگرداند. ریاضت در تصوف و عرفان حقیقی انکار ناپذیر است و اکثر مشایخ تصوف سال های زیادی از عمر خویش را به ریاضت پرداختهاند. ابوسعید ابوالخیر و ابوالقاسم قشیری از مشایخ قرن پنجم از جمله عارفانی هستند که ریاضت را اساس تربیت عرفانی خویش قرار داده و مریدان را به آن سفارش کردهاند. این مقاله که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده بر آن است تا به مؤلفه های ریاضت در شیوه تربیت عرفانی ابوسعید ابوالخیر و ابوالقاسم قشیری پرداخته و شباهت ها و تفاوت های ریاضت را در سیره تربیتی این دو بررسی نماید. نتایج حاصل از این پژوهش مبین این نکته است که ابوسعید ابوالخیر و ابوالقاسم قشیری هر دو در تعلیمات عرفانی خود به سالکان به ریاضت به عنوان یک اصل مهم نگریسته و مریدان را به انواع ریاضت وا می داشتهاند.
To Kill and restrain soul is the basis of Mystical behavior. Some people of Sufism believe that disobedient soul learns a lesson late, so with tolerance of different Mortifications calms down rebellios flames and Most of hu,an misfortunes during history come from disobedience of soul. Mortification controls soul and makes the heart refined. It’s a fact which is undeniable in Sufism and Mysticism, and most of Sufism elders spend many years of Their lives in Mortification. Abou sayid Abek-kheir and Abol-ghaseme ghoshiri, who are the elders of 5th century, are mystics have based Mortification as a basis of their Mystical training and ordered their followers to apply it This essay which has been done according to descriptive – analytical method aims to consider Mortification in Mystical training method of Abou Sayid Abel-kheir and Abol-ghaseme ghoshairi and searches view of these two great mystics. The findings of this study indicate that both adou sayid Abek-kheir and Abol-ghaseme Ghoshairi consider Mortification and its components as an important factor in their Mystical trainings to discioles and force their followers with different typed of Mortifications, so their view toward them are also close together. When Mohammd – ebne Monavvar talks about Abou sayids overwhelming Mortification, Abol-ghaseme Ghoshairi also reveals ehders Mortification and praises them.