چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و فراشناخت با مهارت حل مساله در دانش آموزان دوره اول متوسطه مدارس هوشمند و عادی شیراز اجرا شده است.روش کار: این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل 61821 نفر ازدانش آموزان دوره اول متوسطه مدارس هوشمند و عادی شهر شیراز در سال تحصیلی 1399-1398 می باشد. برای اجرای این پژوهش نمونه ای با حجم 400 نفر دانش آموز (200 دختر و200 پسر) با توجه به جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس هوش هیجانی برادبری وگریوز (2005) و پرسشنامه حل مساله PSI هپنرو پترسون (1982) و پرسشنامه فراشناخت حالتی دانش آموزان اونیل و عابدی (1996) استفاده شد. داده ها باروشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.نتایج: نتایج تحلیل پیرسون نشان داد بین هوش هیجانی و حل مساله و فراشناخت، بین هوش هیجانی و مولفه های حل مساله به جز سبک گرایش – اجتناب، بین هوش هیجانی و مولفه های فراشناخت، بین مهارت فراشناخت و مولفه های حل مساله به جزسبک گرایش – اجتناب، بین مهارت حل مساله و مولفه های هوش هیجانی و بین مهارت فراشناخت و مولفه های هوش هیجانی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد هوش هیجانی پیش بینی کننده مناسبی برای مهارت حل مساله و مولفه های اعتماد به حل مسایل (PSI) و کنترل شخصی (PC) است. در ضمن هوش هیجانی پیش بینی کننده مناسبی برای فراشناخت و مولفه های فراشناخت است.نتیجه گیری: نتیجه گیری کلی پژوهش نشان داد که با تقویت هوش هیجانی و فراشناخت در بین دانش آموزان می توان به بهبود مهارت حل مساله آنان در مدارس کمک فراوانی نمود.
Introduction: The present study was conducted with the aim of investigating the relationship
between emotional intelligence and metacognition with problem solving skills in first year high
school students of smart and normal schools in Shiraz.
Method: This is a descriptive correlational research and its statistical population includes 61,821
first-year high school students of smart and normal schools in Shiraz in the academic year of 2018-
2019. For this research, a sample of 400 students (200 girls and 200 boys) were selected according
to the tables and multi-stage cluster sampling method. Bradbury and Graves' emotional intelligence
(2005) and Hepner Peterson's PSI solution questionnaire (1982) and O'Neil and Abedi's state
metacognition questionnaire (1996) were used to collect data. The data were analyzed using
Pearson's correlation coefficient and multiple regression.
Findings: The results of Pearson analysis showed that there is a relationship between emotional
intelligence and problem solving and metacognition, between emotional intelligence and problem
solving components except tendency-avoidance style, between emotional intelligence and
metacognition components, between metacognition skill and problem solving components except
tendency-avoidance style. , there is a positive and significant correlation between problem solving
skills and emotional intelligence components and between metacognition skills and emotional
intelligence components. Also, the results of regression analysis showed that emotional intelligence
is a suitable predictor for problem solving skills and the components of confidence in solving
problems (PSI) and personal control (PC). Meanwhile, emotional intelligence is a suitable predictor
for metacognition and metacognition components.
Conclusion: The general conclusion of the research showed that by strengthening emotional
intelligence and metacognition among students, it is possible to help improve their problem solving
skills in schools.
خلاصه ماشینی:
بنابراین سوال اصلی تحقیق بدین صورت است که بین هوش هیجانی و فراشناخت با مهارت حل مساله در دانش آموزان دوره اول متوسطه مدارس هوشمند و عادی شیراز رابطه معناداری وجود دارد؟ روش شناسی تحقیق تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و با توجه به نحوۀ گردآوری داده ها جزء تحقیقات توصیفی می باشد که به روش تحقیق همبستگی انجام شد.
یافته های جداول 1 و 2 نشان داد که ضریب همبستگی بین هوش هیجانی با فراشناخت در دانش آموزان دورۀ متوسطه اول مدارس هوشمند معنادار است.
یافته های جداول 3 و 4 نشان میدهد ضریب همبستگی بین مهارت حل مساله با فراشناخت در دانش آموزان دورۀ متوسطه اول مدارس عادی معنادار است.
The difference between emotional intelligence and metacognitive awareness of reading strategies with the academic performance of Shahid Beheshti University Department of Educational Sciences students, New Approaches in Educational Management Quarterly, 6: 1 [in persian].
Investigating the effect of teaching cognitive and metacognitive strategies on improving the problem solving performance of precocious arithmetic students, Journal of Psychology and Educational Sciences "Exceptional Education", 20: 3-9 [in persian].
For this reason, researchers from different countries are interested in studying student teachers' understanding of science concepts.
According to the findings of this research, it was found that a large part of the student teachers have problems in understanding the various concepts of the physical chemistry course examined in this research and have misunderstandings similar to those mentioned in the background of the research.