چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه درسی پنهان بر تربیت دینی دانش آموزان از دیدگاه معلمان مطالعه موردی (مدارس ابتدایی منطقه خمینیشهر استان اصفهان) بود. روش کار: روش انجام پژوهش، توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان شاغل در مدارس ابتدایی منطقه خمینیشهر اصفهان بوده است که تعداد آنها 1200 نفر بود و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 291 نفر بهصورت نمونهگیری خوشهای مرحلهای از مدارس منطقه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مورد استفاده پرسشنامه برنامه درسی پنهان حسینی (1389) بود. جهت تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش از آزمون t تک نمونه استفاده شد. نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که عامل جو اجتماعی، ساختار سازمانی و تعامل متقابل معلم و دانشآموز بر تربیت دینی از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی تأثیر دارد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق و تأثیر برنامه درسی پنهان بر تربیت دینی دانشآموز لازم است برنامه ریزان و مجریان و معلمان از ظرفیت برنامه درسی پنهان برای تربیت دینی دانش آموزان غافل نباشند.
Introduction: The purpose of this research was to investigate the effect of hidden
curriculum on students' religious education from the point of view of case study teachers
(primary schools in Khomeinishahr district Isfahan province).
Method: The research method was descriptive-survey. The statistical population of this
research included all the teachers working in the elementary schools of Khomeinishahr
district of Isfahan, whose number was 1200, and according to krejcie and Morgan's table,
291 people were selected from the schools of the district as a staged cluster sampling. The
research tool used was Hosseini's Hidden Curriculum Questionnaire (1389). One-sample ttest
was used to analyze the research questions.
Findings: The results of this research showed that the factor of social atmosphere,
organizational structure and mutual interaction between teacher and student has an effect on
religious education from the point of view of primary school teachers.
Conclusion: According to the findings of the research and the effect of the hidden
curriculum on the religious education of students, it is necessary for planners, administrators
and teachers not to ignore the capacity of the hidden curriculum for the religious education
of students.
خلاصه ماشینی:
تأثیر برنامه درسی پنهان بر تربیت دینی دانش آموزان از دیدگاه معلمان مطالعه موردی (مدارس ابتدایی منطقه خمینیشهر استان اصفهان) الناز مظاهری فروشانی: دانشجوی دکتری گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
چكيده هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه درسی پنهان بر تربیت دینی دانش آموزان از دیدگاه معلمان مطالعه موردی (مدارس ابتدایی منطقه خمینیشهر- استان اصفهان) بود.
نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که عامل جو اجتماعی، ساختار سازمانی و تعامل متقابل معلم و دانشآموز بر تربیت دینی از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی تأثیر دارد.
و لذا سؤال اساسی پژوهش حاضر این است که برنامه درسی پنهان چه تأثیری بر تربیت دینی دانش آموزان از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی استان اصفهان منطقه خمینیشهر دارد؟ - Susilawati - Aprilianti - Asbari روش پژوهش این پژوهش لحاظ هدف کاربردی بوده ازنظر روش، توصیفی- پیمایشی بود.
بحث و نتیجهگیری هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامه درسی پنهان بر تربیت دینی دانش آموزان از دیدگاه معلمان مطالعه موردی (مدارس ابتدایی منطقه خمینیشهر- استان اصفهان) بود.
یافتهها نشان داد جو اجتماعی مدرسه در تربیت دینی دانش آموزان از دیدگاه معلمان تأثیر دارد.
بیعت زاده در پژوهش خود با عنوان نقش برنامه درسی پنهان در تربیت دینی دانش آموزان نشان داد که ساختار سازمانی مدرسه در تربیت دینی دانش آموزان از دیدگاه معلمان نقش دارد.
یافتهها نشان داد که کنش متقابل میان معلم و دانشآموز در تربیت دینی دانش آموزان از دیدگاه معلمان دارد.