چکیده:
این پژوهش، به بررسی نظام بودجهریزی عملیاتی دستگاههای اجرایی ایران در قالب چهار گروه عوامل زمینهای، عوامل ساختاری، عوامل انسانی و سایر عوامل مؤثر بر بودجهریزی عملیاتی و تلفیقی با الگوی تکامل یافته روش ارزیابی متوازن، میپردازد. جامعه آماری شامل کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری است. دادهها با استفاده از روش پیمایشی و استفاده از 182 پرسشنامه به دست آمد و با کمک روش معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش، ترکیبی از الگوهای سه عاملی شه و سه شاخگی مدیریت جهت بودجهریزی عملیاتی استفاده شد. عملکرد دستگاههای اجرایی بر اساس ارزیابی متوازن مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سازههای «عوامل ساختاری»، «عوامل انسانی» و «سایر عوامل مؤثر در استقرار بودجهریزی عملیاتی، بر عملکرد دستگاههای اجرایی تأثیر مثبت و معناداری دارند ولی سازه «عوامل زمینهای» تأثیر معناداری بر عملکرد ندارد. همچنین، نتایج آزمون الگوی مذکور بر جامعه هدف، نشان داد که متغیرهای بودجهریزی عملیاتی بر عملکرد دستگاههای اجرایی از طریق فن ارزیابی متوازن تأثیر مثبت و معناداری دارند. این یافتهها مبانی نظری بودجهریزی عملیاتی به ویژه عوامل ساختاری، عوامل انسانی، عوامل زمینهای و سایر عوامل تاثیرگذار را تایید میکنند.
In this research, operational budgeting was investigated in the form of four groups of contextual factors, structural factors, human factors and other factors on operational and research budgeting with analytical model, balanced evaluation method. The statistical population of this study is all executive bodies subject to Article (5) of the Civil Service Management Law. Data were obtained using 182 questionnaires and analyzed using structural equation method and Smart PLS software. In this model, the balanced evaluation method was adapted to the three-part cycle of performance management and a three-part model of performance management, based on balanced measurement, is obtained. The results showed that the identified structures in operational budgeting have a positive and significant effect on the performance of executive agencies. The structures of "structural factors", "human factors" and "other factors affecting the implementation of operational budgeting (including personality, acceptance and ability)" have a positive and significant effect on performance, but the structure of "underlying factors" has a significant effect. It does not affect the performance of executive agencies. Also, meanwhile, the balanced scoring technique in each of the three stages of the model affects the relationship between operational budgeting and the performance of executive agencies. Also, operational budgeting explains 60% of changes in the performance of executive bodies. These findings confirm the theoretical foundations of operational budgeting, especially structural factors, human factors, contextual factors and other influential factors.
خلاصه ماشینی:
متغیر مستقل پژوهش ردیف , متغیر مستقل , پژوهشگران , زیرمجموعه , , باباجانی و صاحبقرانی (١٣٩٩) , زیرساخت های حسابداری , , آذر و همکاران (١٣٨٩) , تکنولوژی اطلاعات 1, عوامل ساختاری , باباجانی و رسولی (١٣٩٠) , ناتوانی سیستم داخلی , , محمودی (١٣٨٦) , استراتژی و اهداف سازمان , , حیدری و همکاران (١٣٩٧) , فرهنگ سازمانی , , آذر و همکاران (١٣٨٩) , الزام قانونی , ال ز ا ( ط), آذر و همکاران (١٣٨٩) , تمایل قانون گذار 2, عوم مینه ی محیی , فرزاد و همکاران (١٣٩٢) , پشتیبانی دولت , , فضلی و حسینی (١٣٩٠) , مسائل سیاسی و اقتصادی , , طاهرپور کلانتری و همکاران (١٣٩٠) , فرهنگ جامعه , , آذر و همکاران (١٣٨٩) , ظرفیت علمی کارشناسان 3, عوامل انان , آذر و همکاران (١٣٨٩) , ظرفیت فنی کارشناسان , سی, فرج وند (١٣٩٥) , شرایط احراز مشاغل , , فضلی و حسینی (١٣٩٠) , آموزش و تحقیق و توسعه , , , توانایی ارزیابی عملکرد , ایعامل مؤثب, , عوامل رفتاری 4, سر و ر ر بدجه ریزی علات , Shah، ١٩٩٨؛ ٢٠٠٤ ,Andrews , توانایی فنی مدیران و کارشناسان , و میی, , درک و پذیرش قانونی , , , درک و پذیرش مدیریتی ردیف , متغیر وابسته , پژوهشگران 1, منظر خدمت (مالی ) , 2, منظر یادگیری , 3, منظر حسن شهرت , ١٩٩٦ ,Kaplan& Norton؛ ٢٠٠٦ ,Kaplan& Norton ، و نمازی و 4, منظر ارباب رجوع (مشتری ) , قدیریان آرانی ، ١٣٩٥ 5, منظر فرایند داخلی , متغیر کنترلی 1, قدمت دستگاه اجرایی (آندریوس ، ٢٠٠٤) 2, حجم عملیات مالی دستگاه اجرایی (عبدصبور و راوند، ١٣٩١) جامعه و نمونه آماری جامعه آماری این پژوهش برای آزمون فرضیه ها، کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده (٥) قانون مدیریت خدمات کشوری است و به منظور افزایش روایی و پایایی پژوهش از هیچ گونه نمونه گیری استفاده به عمل نیامد؛ اما دستگاه های اجرایی موردمطالعه با توجه به شرایط زیر انتخاب شدند: الف ) دستگاه های اجرایی منع قانونی و عرفی جهت تحقیق و بررسی نداشته باشند.