چکیده:
هدف: شناسایی مفاهیم چالشبرانگیز و تعیین سطح دشواری آن در محتوای دروس تخصصی برنامه درسی رشته زیستشناسی دانشگاه تعلیم و تربیت کابل است.روش پژوهش: این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ گردآوری دادهها به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل ۱۰ نفر اساتید و ۱۳۶ نفر دانشجو (۷۲ دختر و ۶۴ پسر) بودند که در بهار سال 1401 شرکت کردند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه ساختاریافته استفاده شد. پس از جمعآوری دادهها، تجزیهوتحلیل آن در ۲ سطح آمار توصیفی شامل جداول و فراوانی مفاهیم و آمار استنباطی جهت نرمال بودن از آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف و از آزمون سطح معنیداری یک دنباله راست استفادهشده است.یافتهها: محتوای دروس تخصصی رشته زیستشناسی در تحلیل توصیفی از دیدگاه دانشجویان با دریافت 03/53 درصد پاسخهای دشوار و 97/46 درصد پاسخهای قابلفهم و ازنظر اساتید 10 مفهوم دشوار شناساییشده است.نتیجهگیری: یافتهها با استفاده از آزمون سطح معنیداری یک دنباله راست، حاکی آن است که به تعداد 18 مفهوم بافاصله اطمینان 95 درصد اختلاف معنیداری با عدد 3 دارای سطح دشواری بیشتر، 21 مفهوم دارای سطح دشواری در حد متوسط و مفاهیم دیگر در حد قابلدرک و فهم بودن دانشجویان قرارگرفته است.
Objective: To identify challenging concepts and determine their difficulty level in the content of specialized courses in the biology curriculum of Kabul Education University.Methods: This research was conducted in terms of practical purpose, in terms of information with a quantitative approach and in terms of data collection, descriptive-survey method. The statistical population of this research included 10 professors and 136 students (72 girls and 64 boys), which was conducted in the spring of 1401. A structured researcher questionnaire was used to collect data. After collecting the data, it was analyzed in 2 levels of descriptive statistics including tables and frequency of concepts and inferential statistics for normality using the Kolmogorov-Smirnov test and in the non-parametric method using the two-tailed significance level test.Results: In the descriptive analysis, the content of specialized biology courses was recognized by receiving 53.03 percent of challenging answers compared to 46.97 percent of comprehensible answers. Among the hundred concepts, 10 concepts have been recognized as challenging by the professors.Conclusion: The findings using the test of the significance level of a sequence indicate that 18 concepts with a 95% confidence interval have a significant difference with the number 3 (higher difficulty level), 21 concepts (moderate difficulty) and other concepts within the comprehensible level.
خلاصه ماشینی:
مقدمه تحولات و تغييرات محتوايي به ويژه يادگيري مفاهيم ١ و اصطلاحات ٢ در دروس تخصصي برنامه درسي رشته زيست شناسي باعث چالش ها در يادگيري و کاهش علاقه مندي دانشجويان دوره کارشناسي دانشگاه تعليم و تربيت کابل شده است .
برنامه درسي تخصصي زيست شناسي داراي اصطلاحات ، مفاهيم ، شکل ها و تصاوير بخصوص اند که بايد مورد شناسايي قرار گيرد و سطح دشواري آن ها براي اساتيد و دانشجويان جهت يادگيري و فرايند ارزشيابي نمايان شود.
Busaidi and Tuzlukova در بررسي هاي صورت گرفته در خصوص محتواي برنامه درسي دروس تخصصي رشته زيست شناسي کشور افغانستان پژوهشي در دسترس 1 پژوهشگر قرار نداشت به اين اساس از نتايج مرتبط که در کشورهاي ديگر انجام شده است استفاده صورت گرفت .
هدف اين پژوهش ، شناسايي مفاهيم چالشي و تشخيص سطح دشواري آن در يادگيري دروس تخصصي برنامه درسي رشته زيست شناسي دانشکده علوم طبيعي دانشگاه تعليم و تربيت کابل است .
چارچوب نقشه مفهومي مباني نظري پژوهش روش پژوهش هدف کلي اين پژوهش ، شناسايي چالش ها و دريافت سطح دشواري مفاهيم و اصطلاحات محتواي دروس تخصصي رشته زيست شناسي دانشگاه تعليم و تربيت کابل است .
بحث و نتيجه گيري نتايج اين پژوهش نشان مي دهد که مفاهيم دشوار در محتوايي دروس تخصصي رشته زيست شناسي دانشگاه تعليم و تربيت کابل در مقايسه با مفاهيم محتواي قابل درک و فهم بودن براي دانشجويان در حال افزايش است و داراي بيشترين سطح دشواري بودند.