چکیده:
هدف: هدف اصلی این پژوهش طراحی سازوکارهای رفع موانع و محدودیتهای اجرایی شدن استانداردهای حسابداری بخش عمومی با استفاده از نظریه دادهبنیاد است.
روش: این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری نظریه دادهبنیاد صورت گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته است. بهمنظور گردآوری اطلاعات، با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند با ۲۵ نفر از مدیران عالی رتبه و استادان دانشگاهها مصاحبه انجام شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر، به استخراج بیش از ۷۶ مفهوم و بیش از ۲۷ مقوله و ۱۱ عامل منجر شد که در قالب مدل پارادایمی، بدین شکل دستهبندی شدند: الف) شرایط علّی؛ شامل ایجاد نظام ارزشیابی، آموزش در دانشگاهها، آموزش در مجامع حرفهای حسابداری، آموزش در نهادهای متولی پیادهسازی استانداردهای حسابداری بخش عمومی، منابع انسانی. ب) شرایط مداخلهگر؛ شامل برداشتهای نادرست از استانداردهای بینالمللی، نگرش مدیریت، آمادگی در مقابل تغییر. ج) عامل زمینهای؛ شامل رفع چالشهای قانونی و ضمانت اجرای، انطباق قوانین با استانداردهای گزارشگری مالی بخش عمومی، ویژگیهای سازمانی واحد گزارشگر، زیرساختها و فناوری. د) راهبردها؛ شامل شناسایی داراییهای ثابت، شناسایی موجودی کالا، شناسایی تمامی اقلام درآمد و هزینه، توسعه سازمانی، افزایش قابلیت بودجهریزی عملیاتی، اجرای درست استانداردها. ﻫ) پیامدها؛ شامل مربوط بودن گزارشهای مالی برای تصمیمگیرندگان و ذینفعان، جلوگیری از فساد و کاهش تخلفهای اداری، افزایش کارایی، پذیرش صورتهای مالی ایران در نظام بینالملل.
نتیجهگیری: رفع موانع و محدودیتهای اجرای استانداردهای حسابداری بخش عمومی، به ارتقای شفافیت مالی، رفع ضعفهای اساسی در نظام گزارشگری مالی و اعتمادسازی به این گزارشها، افزایش شفافیت و مقایسهپذیری گزارشگری مالی و در نهایت بهبود فرایند تصمیمگیری استفادهکنندگان منجر میشود.
Objective: In the public sector, accounting systems play a crucial role in serving as a means and tool for representation, coordination, and organization, primarily to ensure accountability. Furthermore, financial and accounting reforms transform and implement public policies and reshape the working of public administration. In recent years, many countries have made important efforts to reform and modernize public sector accounting systems, with a trend towards accrual accounting. So, the main purpose of this study is to design obstacle-removal mechanisms for implementing public sector accounting standards by the Grounded Theory. Methods: The required data were collected using two techniques, i.e. unstructured interviews and document analysis. In an attempt to provide an amiable interview environment, tape recording was avoided and notes were taken of significant issues. Interviews were conducted through 25 sessions with Iranian senior managers and academics, in 2020 and 2021. Altogether, we were able to conduct 25 interviews during our visits. Each interview lasted between one and two hours. The interviews encompassed a diverse range of participants, including executive managers, senior and junior government accountants from the Supreme Audit Court of Iran, university professors specializing in auditing, and representatives/members of professional accounting institutions such as the Iranian Association of Certified Public Accountants. Results: The findings revealed several obstacles that hinder the complete adoption of public sector accounting standards in Iran. These challenges encompass issues such as training in universities; creating an evaluation system; governments’ unwillingness in terms of political will towards full public sector accounting standards implementation; misperceptions of international standards; management attitude; readiness for change; human resources; statutory adjustment; inadequate funding; organizational characteristics of the reporting unit; infrastructures and technology; preventing corruption and reducing administrative violations; increasing efficiency; accepting financial statements in the international system. Conclusion: In this study, we have utilized the concepts of extended new-institutional theory to investigate the significant obstacles associated with the implementation of public sector accruals in Iran. The findings of this study have revealed a notable resistance towards the implementation of reforms, particularly accrual accounting reforms, at lower levels within the administrative hierarchy of the public sector in Iran. In this respect, the study underpins the view that accrual accounting reforms should be part of a broader public sector reform, and it is crucial to ensure that countries fulfill certain prerequisites before transitioning towards accrual accounting
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس ، شکاف قابل توجهي در ادبيات موجـود وجـود دارد؛ از اين رو با توجه به اينکه پياده سازي استانداردهاي حسابداري بر مبناي تعهدي ، در عملکرد نهادهاي بخش عمومي سراسر کشور اثرگذار است ، در اين پژوهش تلاش شده است که با توجه به محيط دولتي اقتصاد ايران با ارائه الگويي جـامع ، بـه پرسش زير پاسخ داده شود: سازوکارهاي رفع موانع و محدوديت هاي اجرايي شدن استانداردهاي حسابداري بخش عمومي کدام اند؟ مباني نظري پژوهش در نظام هاي حکومتي مردم سالار، مشروعيت قدرت دولت ها بر رضايت مردم استوار است .
در اين پژوهش با استفاده از روش تحليل داده بنيان مؤلفه هـا و مقولـه هـاي مـؤثر بـر سـازوکارهـاي رفـع موانـع و محدوديت هاي اجرايي شـدن استانداردهاي حسابداري بخش عمومي ايران شناسايي مي شوند؛ از اين رو ابـزار گـردآوري داده ها مصاحبه عميق و باز است که با طرح سؤالاتي بين ٦٠ تا ٩٠ دقيقه انجام شـده اسـت .
در اين پژوهش ، پنج مقولـه « ايجـاد يـک نظـام ارزشـيابي کـارا، آموزش در دانشگاه ها، آموزش در مجامع حرفه اي حسـابداري ، آمـوزش در نهادهـاي متـولي پيـاده سـازي اسـتانداردهاي حسابداري بخش عمومي ، منابع انساني » شرايط علي شناسايي شده اند که در پيوند با شرايط زمينه اي و عوامل مداخله گـر بـا راهبردهـاي خاصي ، سازوکارهاي رفع موانع و محدوديت هاي اجرايي شدن استانداردهاي حسـابداري بخـش عمـومي ايران مي شوند.
در اين پژوهش با استفاده از تکنيک نظريه داده بنيان به شناسايي سازوکارهاي رفع موانع و محدوديت هاي اجرايـي شدن استانداردهاي حسابداري بخش عمومي پرداخته شده است .