چکیده:
در این مقاله تأثیر سرمایه فرهنگی بر پیشرفت آموزشی مطالعه شده است. بدین منظور، 210 نفر از دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی سال آخرشهر گلستان در سال تحصیلی1396- 1395با روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری، نمونه گیری خوشه ای و روش انتخاب واحد مطالعه نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که در آن همبستگی متغیرهای سرمایه فرهنگی و پیشرفت تحصیلی اندازه گیری شد. نتایج تحقق حاکی از آن است که : (1) سه شاخص سرمایه فرهنگی تأثیر مستقیم و مثبت بر پیشرفت تحصیلی دارند؛ (2) تحصیلات مادر بیش از تحصیلات پدر بر سرمایه فرهنگی و در نتیجه بر پیشرفت تحصیلی مؤثر است؛ (3) تأثیر سرمایه فرهنگی برحسب پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده متفاوت است ؛(4) ساختار خانواده بر سرمایه فرهنگی و در نتیجه بر پیشرفت تحصیلی مؤثر است. نتایج تحقیق تأیید کننده نظریه بازتولید فرهنگی به ویژه در محیط مطالعه ، عادات مطالعه و مشارکت در فعالیتهای فرهنگی روشنفکرانه است.
In this article, the effect of cultural capital on educational achievement has been studied. For this purpose, 210 female and male high school students(in educational year 995-96) of golestan sity were examined by using survey method.Sampling method was cluster sampling and the method of selection of study unit was simple random sampling. The data gathering technique was a questionnaire, in which, correlation between cultural capital and academic achievement was measured. The research results indicate that: (1) three indicators of cultural capital have a direct and positive impact on student educational achievement; (2) Mother's education is effective on cultural capital more than father's education, and thereby on the educational achievement; (3) the effect of cultural capital varies, depending on family socio-economic status; (4) family structure is effective on cultural capital, and thereby on the educational achievement. The results of research confirm the theory of cultural reproduction, particularly in reading atmosphere, reading habits and participation in the intellectual cultural activities.
خلاصه ماشینی:
علاوه براين ، مطالعات کمي و کيفي زيادي صورت گرفته که درصدد شناسايي مکانيسمهايي هستند که از يک سو با تصورات غلط معلمان از سرمايه فرهنگي بچه ها تحت عنوان استعداد تحصيلي و از سوي ديگر از طريق سرمايه گزاريهاي فعال والدين در کسب سرانه فرهنگي بچه ها ، سرمايه فرهنگي موجب توفيق آموزشي مي شود ( به عنوان مثال : 1DiMaggio 2Cheadle 3Crook 4De Graaf, de Graaf, and Kraaykamp 5Dumais 6DiMaggio and Mohr 7Farkas, Grobe, Sheehan, and Shuan 8Kalmijn and Kraaykamp 9Katsillis and Rubinson 1Sullivan 2001 1Van de Werfhorst and Hofstede 115 دامياس ، ٢٠٠٦؛ وايلدهاگن ١ ، ٢٠٠٩؛ جيگر،٢ ٢٠٠٩؛ لرو،٣ ٢٠٠٣؛ لرو و هاروت ٤ ،١٩٩٩؛ لرو و همکاران 5 ،٢٠٠٤؛حسن پور ،١٣٨٩؛نوربخش ١٣٨٧).
وقتي درآمد خانواده را با سه مؤلفه سرمايه فرهنگي در ارتباط قرار داديم ، مؤلفه فعاليتهاي فوق برنامه 1Wildhagen 2Cheung and Andersen 3Covay and Carbonaro 4Kaufman and Gabler 5Lareau 6Jæge 7Blanden, Gregg and Machin 8De Graaf and Kalmijn 9Devine-Eller 123 همبستگي قوي تري با درآمد خانواده نشان داد.
Rethinking Bourdieu on Race: A Critical Review of Cultural Capital and Habitus in the Sociology of Education Qualitative Literature.