چکیده:
مقدمه: مطالعه عملکرد کودکان طبیعی و بررسی روند رشد مربوط به مقولههای زبانی مرتبط با سطوح زبان میتواند زمینه مناسبی برای طراحی آزمونهای رشدی برای سنجش سطوح رشد زبان در کودکان طبیعی را فراهم آورد. گفتار پیوسته، از نوع توصیف یا گزارش گفتاری از رویدادهای مرتبط، مهارتی چند بعدی است که میتواند سطح دانش زبانی و همچنین شناختی را نشان دهد. از نمونه گفتار پیوسته فرد برای ارزیابی شاخصهای رشدی کیفیت گفتار برای هر گروه سنی استفاده میشود. روش کار: در این پژوهش با هدف بررسی روند رشد گفتار کودکان طبیعی فارسی زبان، 2215 گفته از کودکان 5 تا 7 ساله سالم فارسی زبان، از 200 نمونه گفتار توصیفی بر اساس فهرستی از شاخصهای کیفیت گفتار تحلیل شده است. 100 نمونه گفتار متعلق به پسران و 100 نمونه گفتار متعلق به دختران بوده است. از سوی دیگر، 100 نمونه گفتار را کودکان 5 تا 6 سال و 100 نمونه گفتار را کودکان 6 تا 7 سال تولید کردهاند. کل گفتهها 17427 واژه را شامل میشود. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد شاخصهای تحلیل گفتار «تعداد گفته»، «تعداد واژه دستوری»، «تعداد اسم»، «تعداد فعل»، «تعداد ضمیر»، و «تعداد حروف پیوند» که همگی از نوع شاخصهای ساختاری هستند، تفاوت چشمگیری در بین دو گروه نشان میدهند. نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که در فرایند رشد از گروه کودکان 5 تا 6 سال به 6 تا 7 سال، شاخصهای ساختاری تحلیل گفتار رشد چشمگیرتری دارند و در ارزیابی فرایندهای رشدی میتوان از آنها استفاده کرد.
Investigation of linguistic performance of healthy children and development of linguistic features associated with different language levels can provide a suitable ground for designing developmental batteries needed to measure the linguistic development of healthy children. Continuous speech, in the form of descriptive utterances or report on related events, is a multidimensional skill that can shed light on the level of linguistic and cognitive knowledge. A sample of continuous speech can be used to evaluate the speech quality development indicators in different age groups. In the present study, which seeks to investigate the speech development process of healthy Persian-speaking children, 2215 utterances of 5-7 year old healthy Persian-speaking children extracted from 200 samples of descriptive utterances (100 samples extracted from males and 100 extracted from females), were analyzed based on a list of speech quality indicators. On the other hand, 100 speech samples were articulated by 5-6 year old children and 100 speech samples were articulated by 6-7 year old children. The utterances include 17427 words. The results showed that the speech analysis indicators "number of utterances", "number of grammatical terms", "number of nouns", "number of verbs", "number of pronouns", and "number of conjunctions", which are all structural indicators are indicative of significant differences between the two groups. This means that in the process of development (starting from the 5-6 year age and ending in 6-7 year age) these indicators undergo a more significant development and can be used in evaluation of development processes.