چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر زنجیره تامین گردشگری مذهبی در ایران است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی ـ همبستگی با رویکرد آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در مرحله کیفی 30 نفر از خبرگان بودند که به روش قضاوتی هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و در مرحله کمی، کارشناسان گردشگری مذهبی به تعداد 950 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 274 نفر تعیین، و از نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد.
برای شناسایی مولفهها از روش دلفی، و برای تحلیل روابط از روش معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS3 استفاده شده است. نتایج دلفی نشان داد عوامل موثر بر زنجیره تامین گردشگری مذهبی در ایران، شامل 98 مولفه در قالب 10 بعد (اقامتی، حملونقل، مراکز بازدید، مراکز پذیرایی فروشگاهها، زیستمحیطی و انرژی، آژانسهای مسافرتی و تورها، امنیت و ایمنی، مدیریتی و اقتصادی، اطلاعات و ارتباطات) است.
همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد ابعاد دهگانه به ترتیب به میزان (495/0)، (307/0)، (386/0)، (394/0)، (361/0)، (344/0)، (332/0)، (372/0)، (420/0)، (389/0) بر زنجیره تامین گردشگری مذهبی در ایران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
This research aims to identify and analyze the factors that affect the supply chain of religious tourism in Iran. This applied research enjoys an exploratory mixed approach and a descriptive-correlation methodology. In the qualitative stage, the statistical population included 30 experts selected by objective judgment and snowball sampling method. In the quantitative stage, there were 950 religious tourism experts, out of whom 274 were determined to be the sample size based on the Krejcie and Morgan Table by simple random sampling. The structural equation modeling with Smart PLS3 software was used to analyze the relationships once the factors were identified using the Delphi method. The Delphi findings identified 98 factors in 10 dimensions (accommodation, transportation, tourism centers, reception in shopping centers, environment and energy, travel agencies and tours, security and safety, management and economy, and information and communication) that affect the supply chain of Iranian religious tourism. Also, the structural equations results revealed that the 10 aforementioned dimensions affected this supply chain positively and significantly by (0.495), (0.307), (0.386), (0.394), (0.361), (0.344), (0.332), (0.372), (0.420), and (0.389), respectively.