چکیده:
انتظار فرج، انتظار تحقق یافتن آرمانهای بزرگی همچون عدالتخواهی، اصلاحطلبی و ظلمستیزی است که براساس اندیشۀ حضرت آیتالله خامنهای ماهیت این چنین انتظاری، قبول نکردن وضع جاهلانه موجود و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب است. این پژوهش با شیوۀ توصیفی تحلیلی و با استفاده از روش اسنادی و کتابخانهای در پی پاسخ به این سؤال است که آیا انتظار از منظر رهبری دارای مفهومی ذهنی و متواطی است یا واقعیتی خارجی و مشکک، که با توجه به ذومراتب بودن، کارکردها و آثار ویژۀ خود را دارد؟ براساس نظام فکری ایشان، انتظار فرج، حقیقتی تشکیکی و ذومراتب است که رسیدن به اعلی مرتبۀ آن بدون تحقق مراتب قبلی امری محال است. امید به آینده، خودسازی متعهدانه و ظهور محاسن اخلاق و دگرسازی در جامعه منتظر، عدم پذیرش نظامهای فاسد و عدم تحمل ظلم و ستم مستکبرین دنیا و نجات مستضعفین عالم با تشکیل حکومت دینى در راستاى حاکمیت قرآن و اسلام و در نهایت برافراشته شدن پرچم توحید و عدل به رهبری حضرت بقیةالله الاعظم؟عج؟ از جمله مراتب کارکردگرایانۀ انتظار در منظومۀ فکری آیتالله خامنهای است.
According to Ayatollah Khamenei's thinking, waiting for Faraj is not accepting the existing situation and trying to reach the desired situation. This research seeks to answer this question by descriptive and analytical method. Is expectation from the perspective of leadership subjective or objective? According to his opinion, waiting for Faraj is a real and real thing And it has many functions The first order is hope for the future The second level is self-improvement and transformation The third time is the fight against oppression The fourth time is the establishment of the theocracy And the last and highest order is the establishment of government by Hazrat Mahdi that this government is in line with the teachings of Quran and Islam And with the appearance of Hazrat Mahdi and the help of those who are waiting, it will rise in the world And waits for the final fulfillment of the promised Mahdi.