چکیده:
امروزه موفقیت هر کشور در بالا بردن سطح رفاه و پیشرفت مردم آن کشور تعریف میشود. لازمه این پیشرفت نیز رشد اقتصادی کشور بوده و از جمله موارد مهم در موضوع رشد اقتصادی، قابلیت صنعت یک کشور جهت فعالیت بینالمللی و حضور در بازارهای خارجی است. برای اینکه صنایع یک کشور و شرکتهای فعال در آنها بتوانند با رویکرد صادرات محور در عرصههای بینالمللی حضور پررنگی داشته باشند، لازم است محصولات و خدمات این صنایع در مقایسه با رقبای بینالمللی خود از مزیت رقابتی برخوردار باشند. کسب مزیتهای رقابتی در بازارهای بینالمللی علاوه بر اینکه به محیط خرد و درون صنعت یک شرکت وابسته است، متأثر از محیط کلان و دور شرکتها بوده و در این میان دولت در شکلدهی و تأثیر بر این محیط نقش بسزایی ایفا میکند. تأثیرگذاری دولت بر محیطهای اقتصادی فارغ از میزان و نحوه اثرگذاری، در تمامی مکتبهای اقتصادی مورد پذیرش بوده اما در کشور ایران با توجه به حضور حداکثری دولت در بسیاری از سطوح اقتصادی این تأثیر از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مقاله در پی یافتن و کشف انواع نقش دولت در کسب مزیت رقابتی صنایع در عرصههای بینالمللی است. این پژوهش از لحاظ جهتگیری و هدف در دسته پژوهش کاربردی قرار میگیرد. راهبرد این پژوهش کیفی است و از میان دستههای راهبرد کیفی روش تحلیل محتوای کیفی را هدف گرفته است. تجزیهوتحلیل دادهها، به شکلگیری 43 شاخص، 14 مؤلفه و 3 بعد منجر شد. نتایج نشان میدهد که دولتها میبایستی در 3 بعد نقش خود را ایفا کنند. نقش تسهیلگری، نقش تنظیمی و نقش ترویجی.
Today, the success of any country is defined by the level of prosperity and progress of its citizens. The requirement for this progress is the economic growth of the country, and one of the main important factors related to economic growth is the ability of a country's industry to operate internationally and to be present in foreign markets. For the sake of success of industries of a country and its companies in international arenas with an export-oriented approach, it is necessary that the products and services of these industries have a competitive advantage compared to their international competitors. Gaining competitive advantages in international markets, in addition to being dependent on the micro-environment and within the industry of a company, is also affected by the macro and distant environment of companies, and in the meantime, the government plays a significant role in shaping and influencing this environment. The influence of the government on the economic environment has been accepted in all economic schools, regardless of the amount and manner of influence, but in Iran, due to the maximum presence of the government in many economic levels, this influence is more important. This article seeks to find and discover the role of the government in gaining the competitive advantage of industries in the international arena. This research is applied in terms of purpose. The strategy of this research is qualitative, and among the categories of qualitative strategy, it has targeted the qualitative content analysis method. Data analysis led to the formation of 43 indicators, 14 components and 3 dimensions. The results show that governments should play their role in 3 dimensions; Facilitating role, regulatory role, and promotional role.
خلاصه ماشینی:
کسـب مزيت هاي رقابتي در بازارهاي بين المللي علاوه بر اينکـه بـه محـيط خـرد و درون صـنعت يـک شرکت وابسته است ، متـأثر از محـيط کـلان و دور شـرکت هـا بـوده و در ايـن ميـان دولـت در شکل دهي و تأثير بر اين محيط نقش بسزايي ايفا ميکنـد (١٩٩٠ ,Porter).
سومين وجه تمـايز ايـن پـژوهش که باز در تحليل داده ها و در شيوه کدگذاريها استفاده شده است ، توجه بر نقش دولت اسـت تـا وظايف دولت و اين موضوع است که ميتواند دامنه تکرارپذيري و بعد زماني الگوي ارائه شـده را گسترش دهد.
دولت در ارتقاي مزيت رقابتي صنايع چه نقش هاي ترويجي بر عهده دارد؟ مباني نظري و پيشينه پژوهش رقابت پذيري ملي يک واژه مشـهوري اسـت کـه بـه طـور گسـترده توسـط سياسـيون ، مـديران کسب وکار، دانشمندان و افراد معمولي در دنياي امروز مورد استفاده قرار ميگيرد.
او همچنين استدلال ميکنـد کـه ايـن شکسـت هـا ممکن است نياز به مداخله انتخابي داشته باشند و هيچ چيزي در تئوري اقتصادي وجود ندارد کـه نشان دهد مداخلات عملکردي نسبت بـه مـداخلات انتخـابي برتـري دارد و از تجربـه سياسـت سرمايه گذاري در اقتصادهاي شرق آسيا به عنوان نمونه اي از مداخله انتخابي توسط دولت استفاده ميکند (١٩٩٥ ,Lall).
پـورتر کـار تحليلـي خود را با اين پرسش شروع ميکند که «چـرا يـک کشـور در يـک صـنعت خـاص بـه موفقيـت بين المللي ميرسد؟» در ادامه وي بيان ميکند که پاسخ در چهار ويژگي گسترده يک کشور وجود دارد که محيطي را براي رقابت شرکت هاي محلي شکل مـيدهـد کـه مزيـت رقـابتي را ايجـاد ميکند يا مانع ايجاد مزيت رقابتي در منطقه ميشود.