چکیده:
در کشورهایی که از عدم تمرکز محلی بهره میبرند، شوراهای شهر بهعنوان یک نهاد محلی برای پیشبرد سریع برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از سوی مردم انتخاب میشوند. شهرداری بازوی اجرایی شورا و مجری سیاستها و تصمیمات شورای شهر است، ولی این دغدغه همیشه وجود دارد که شهرداری نتواند یا نخواهد سیاستهای مصوب را بهاجرا درآورد. بنابراین، نظارت شورای شهر بر شهرداری یک امر مهم و اساسی است که این تحقیق سعی دارد به این سؤال پاسخ دهد که نظارت شورای شهر بر شهرداری در ایران به چه نحوی انجام میگیرد و چه تشابه و تفاوتهایی با کشور کانادا دارد. در پاسخ به این سؤال با روش توصیفی- تطبیقی ساختار دو کشور بررسی و ملاحظه گردید که هرچند در ساختار حکومت با هم تفاوت اساسی دارند و اولی یک کشور تکبافت (بسیط) و دومی کشور فدرال است، اما در کشورهای ایران و کانادا شهردار بهعنوان یک مدیر اجرایی از سوی شورای شهر منصوب میشود. بنابراین، شورا با انتصاب شهردار، تعیین سیاستها، برنامهها، انتصاب مقامات شهرداری، تصویب بودجه، تأیید معاملات شهرداری، نظارت بر حساب درآمد و هزینه، نظارت بر حسن انجام خدمات عمومی، تفریغ بودجه و....، به سه صورت پیشینی، حین اجرا و پسینی بر شهرداری نظارت مینماید.
In countries that enjoy local decentralization, city councils are elected by the people as a local body to expedite social, economic, developmental, health, cultural, educational and other welfare programs. The municipality of each city is the executive arm of these councils. In fact, the municipality implements the policies and decisions of the city council. However, there is always the concern that the municipality to be unable or unwilling to implement these policies. Therefore, the supervision of the city council over the mayor and the municipality is an important and fundamental issue and this study tries to answer this question: How does the city council supervise the municipality and what are the similarities and differences between the city council's supervision of municipalities in Iran and Canada? In response to this question, using descriptive and comparative method, it was concluded that although the government system of the two countries are fundamentally different; the former is a unitary states and the latter is a federal state, but in both countries the mayor is appointed as an executive director by the city council. Therefore, the city council monitors the proper performance of the municipality; a priori, during execution and posteriori. by appointing the mayor, setting policies and programs, appointing municipal officials, approving the budget and municipal transactions, monitoring revenue and expenditure accounts, supervising public services, settling of the budget.
خلاصه ماشینی:
اين تحقيق سعي دارد به اين سؤالات پاسخ دهد که شوراي شهر به چه روش ها و در چـه مقطعـي بر شهرداري نظارت دارد و در هر روش چه مصاديقي را ميتوان قرار داد؟ به عبارت ديگر، مصـاديق نظـارت شوراها بر شهرداري کدام موارد بوده و در چند دسته بندي ميتواند جاي گيرد؟ از طرف ديگر اين شيوه ها چه شباهت و تفاوت هايي با نظارت شوراها بر شهرداريها در کشور کانادا دارد؟ با توجه به ساختار شـورا- مـدير در هر دو کشور که در ادامه شرح آن خواهد آمد، به نظر شباهت هاي فراواني بـين سـاختار نظـارتي ايـن دو کشور ملاحظه خواهد شد.
٢. تصويب آيين نامه ها، مقررات و پيشنهادهاي شهرداري در ايران به موجب بند ٩ مادة ٨٠ قانون شوراها، تصـويب آيـين نامـه هـاي پيشـنهادي شـهرداري پـس از رسيدگي به آنها با رعايت دستورالعمل هاي وزارت کشور از وظايف شوراهاي شهر است .
به موجب بند ١٢ مادة ٨٠ قانون شوراها تصـويب بودجـه ، اصـلاح و متمم بودجه و تفريغ بودجۀ سالانۀ شهرداري و مؤسسات و شرکت هـاي وابسـته بـه شـهرداري بـا رعايـت آيين نامۀ مالي شهرداريها از وظايف شوراي شهر است .
اما بايد به اين نکته هم توجه کـرد کـه در اغلـب قـانون شـهرداريهـاي استان هاي مختلف کانادا بودجه هاي عملياتي و سرمايه اي براي موارد خاص تخصيص مييابـد و در صـورت افزايش در پرداخت بودجۀ يک برنامه که در واقع يک معامله است ، نياز به تصويب شوراي شـهر دارد؛ بـراي نمونه ، قانون شهرداري تورنتو در فصل هفتاد و يک ، تحت عنوان کنترل مالي مقرر ميدارد: «٧١-٨ صلاحيت هزينۀ بودجۀ عملياتي: A.
(2018), Local Government Administration the Councils and Municipalities Management, 9th ed, Tehran: SAMT Publishers (In Persian).