چکیده:
جستار پیشرو تلاشی است برای شناساندن اندیشة ایو سیتون پیرامون محیطشناسی توجه از یک سو، و نشان دادن پیوند آن با آموزش از سویی دیگر. این نوشته نخست نشان میدهد چرا این دیرینهشناس رسانه رویکردهای اقتصادی و روانشناختی را در بررسی سرمایهداری شناختی که رسانههای دیجیتال و متامدیا با تولید انبوه دادههای غیرمادی ایجاد کردهاند، ناکارآمد میداند. همچنین درمییابیم چرا اندیشمند سوئیسی، در برابر اقتصاد توجه، به دفاع از محیطشناسی توجه برمیخیزد که افزون بر گونه-شناسی توجه و برشمردن تواناییهای هر کدام از آنها در سطح جمعی، گروهی و فردی، میتواند رویکردی سیاسی، انسانشناختی، آموزشی و زیستمحیطی بهشمار آید. چه بهنظر میرسد خاستگاه مهمترین گرفتاریهای انسان در جامعة نمایشی همروزگار، اختلال توجه و حواسپرستی است که بی-گمان رسانه نقش مهمی در پیدایش و گسترش آن ایفاء میکند. از آنجاییکه توجه جایگاه مهمی را در جامعة ارتباطی از آن خود کرده است، پس از خردهگیری بر گفتمانهای سرزنشآلود به توجه در نسل جوان، در ادامه این مقاله بررسی میکند چگونه با اتکاء به رویکرد محیطشناختی هم میتوان به آسیب-شناسی توجه بهویژه در محیط یادگیری پرداخت و هم هدفهای آموزشی را تعیین کرد. بدینترتیب، رویکرد محیطشناختی به توجه، با پایان بخشیدن به اقتدار معلم دانا بهمثابة سرچشمة دانایی، فرایند آموزش را به یک ماجراجویی پرمخاطره برای تکتک افراد دخیل در آن بدل میسازد تا ارزشهایی چون بهاشتراکگذاری را در عین گوناگونی و ظرافتهای جزئی تجربه کنند.
The following essay is an attempt to introduce Yves Citton's thought about the ecology of attention on the one hand; and to show its connection with education on the other hand. This essay first shows why this media paleontologist considers economic and psychological approaches to be ineffective in examining the cognitive capitalism that digital media and metamedia have created with the mass production of immaterial data. We also find out why the Switzerland thinker, defends the ecology of attention, against the economy of attention, which, in addition to the typology of attention and enumerating the abilities of each of them at the collective, group, and individual levels, can be considered as a political, anthropological, educational and environmental approach. The origin of the most important human problems in today's dramatic society is attention disorder and distraction, which undoubtedly the media plays an important role in its creation and expansion. Since attention has attained an important position in the communication society, after criticizing the discourses blaming of inattention on the young generation, it examines how relying on the ecology approach can either do attention pathology in the learning environment and also determine educational goals at the rest of this article. Thus, the ecological approach to attention, by ending the authority of the knowledgeable teacher as the source of knowledge, turns the education process into a risky adventure for each person involved in it, in order to achieve values such as the sharing of knowledge, variation and nuance.
Cet article se propose de presenter la pensee d'Yves Citton sur l'ecologie de l'attention d'une part, et de tisser des liens entre cette notion et l'enseignement, d'autre part. Afin d'y parvenir, tout d'abord, il montre pourquoi cet archeologue des media met en question les approches economique et psychologique de l'attention, incapables d'etudier le capitalisme cognitif cree par les medias numeriques et les metamedias produisant massivement des donnees immaterielles. On va egalement y decouvrir pourquoi, contre toute economie de l'attention, le penseur suisse est pour une ecologie de l'attention qui, proposant la typologie de l'attention et l'enumeration des pouvoirs de chacune sur les plans collectif, groupal et individuel, peut se transformer en une approche a la fois politique, anthropologique, educative et ecologique. En effet, a l'origine des troubles les plus importants de l'homme dans la societe du spectacle contemporaine, il faut chercher le trouble de l'attention et la distraction causes par les media. Comme l'attention s'est appropriee une place importante dans la societe de la communication, apres avoir critique les discours lamentables sur l'inattention juvenile, le present article, tout en s'appuyant sur l'ecologie de l'attention, accomplit une etude pathologique de l'attention dans le milieu d'apprentissage et fixe des objectifs de l'enseignement. Cette etude montre que l'approche ecologique de l'attention, en mettant fin a l'autorite de l'enseignant maitrisant le savoir, transforme le processus de l'apprentissage en une aventure faisant vivre des valeurs telles que la mise en partage des connaissances, la variation et la nuance.