چکیده:
Vﭼﮑﯿﺪه: هدف ازپژوهش حاضرواکاوی برنامه درسی متناسب با ویژگیهای نسل zبوده است.این مطالعه با رویکرد کیفی،ازنظر هدف کاربردی وﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻈﺮیﮥ ﺳﯿﻮﻓﺎﻧﮓوﺷاتﻮن دارای تحلیل محتوای استقرایی بوده است.این پژوهش،با مصاحبۀ نیمه. ساختاریافته و نمونه. گیری هدفمند و مشارکت 23 نفر،از خبرگان علمی، اجرایی و20 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه با گروه های کانونی انجام شد.پس از ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎیﻧﯿﻤﻪﺳﺎﺧﺘﺎریافته،ضمنﻣﺮاﺣﻞﮐﺪﮔﺬاری،تحلیل دادهها انجام شده است.برای تامین اعتبار یافتهها از روش مذاکره با ﻫﻤﮑﺎران ونظر ممیز بیرونی و ﺑـﺮای پایایی از روش ﻟﯿﻨﮑﻠﻦ و ﮔﻮﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده شده است.یافتهها: علاوه برتأکیدبر اهمیت شناخت نسلی وویژگیها،ترجیحات و نیازهای نسل z نشان میدهند که برنامه درسی متناسب با ویژگیهای نسلz ناظر بر200 شاخص و 30مؤلفه و 10 اصل هستند که این 10 اصل عبارتنداز:(منطق،اهداف،محتوی،راهبردهاییادگیری،ویژگیهای معلمان نسل z، موقعیتهای یادگیری سنجش وارزشیابی، عوامل زمینهای، پدیدههای نوظهور، چرخشهای نوگرا ) که منتج به استخراج چارچوب مفهومی برنامه درسی متناسب با ویژگیهای نسل z گردید.
Abstract: Thecurrent research aimed to analyze the curriculumsuitable for the characteristics.of.generationz.inTehran's high school.the This study has a qualitative approach in terms of purpose, and application, and based on the theory of Siofang and Chanon,it has an inductive content analysis.This research is based on semi-structured interviews and purposeful sampling with the participation of 43 people from scientific, executive, and focal groups.Afterthe semi-structured interviews during the coding stages, data analysis was done in 7 steps.To validatethe findings, the methodof negotiationwith external auditors was used and for reliability, the Lincoln and Guba method was used. Findings: In addition to emphasizing the importance of generational knowledge and the characteristics, preferences and needs of generation z, the curriculum is suitable for the characteristics of generation z، based on 200 indicators of 30 components and 10 principles(logic,goals,contentlearningstrategies,characteristicsofteachersofgenerationz,learning.situations,assessmentand,evaluation،backgroundfactors,emergingphenomena, and modern revolutions) whichled to the extraction of theconceptual frameworkof thecurriculumsuitablefor thecharacteristics of generation z.