چکیده:
مقدمه: خواب یکی از نیازهای اساسی بشر است و نقش بسزایی در سلامت کودکان دارد؛ که اغلب تاثیر آن بر کودکان نادیده گرفته میشود، لذا هدف این پژوهش تعیین رابطه مشکلات خواب با پرخاشگری و مهارتهای اجتماعی در کودکان پیش دبستانی شهر یزد در سال 1401-1400 میباشد.
روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان دختر و پسر پیش دبستانی گروه سنی 5 تا 6 سال شهر یزد در 56 مدرسه زیر نظر آموزش و پرورش مرکز یزد بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین نواحی مختلف شهر یزد، ناحیه یک به صورت تصادفی انتخاب شد و از بین 30 مدرسه موجود در ناحیه یک 16 مدرسه (8 مدرسه پسرانه و 8 مدرسه دخترانه) به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس به صورت مساوی 192 نفر دانش آموز دختر و 192 نفر دانش آموز پسر انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه عادات خواب کودک (فرم والدین) اوونز، اسپریتو و مکگیونن (۲۰۰۰)، پرسشنامه پرخاشگری پیش دبستانی (فرم والدین) واحدی و همکارن (1387) و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) جمعآوری و با روش آماری رگرسیون خطی ساده، رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و آزمون Z با استفاده از نرمافزار SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان در فرضیه اصلی نشان داد پرخاشگری و مهارتهای اجتماعی در مجموع 306/0 از واریانس نمرات مشکلات خواب را به طور معناداری تبیین میکنند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون خطی ساده در فرضیه فرعی اول بیانگر این بود که پرخاشگری 313/0 از واریانس مشکلات خواب کودکان پیشدبستانی را تبیین میکند. علاوه بر این، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان از بین مولفههای پرخاشگری، فقط مولفه پرخاشگری فیزیکی توانست 438/0، از واریانس نمرات مشکلات خواب را پیش بینی کند اما مولفههای پرخاشگری کلامی، پرخاشگری رابطهای و پرخاشگری تکانشی رابطه معنادار نبود و این مولفهها قادر به پیشبینی مشکلات خواب نبودند. در فرضیه فرعی دوم، نتایج تحلیل رگرسیون خطی ساده نشان داد، 277/0 از واریانس مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستان به وسیله مشکلات خواب تبیین میشود و از میان مولفههای مهارتهای اجتماعی، مولفه رفتار اجتماعی مناسب، مولفه رفتار غیر اجتماعی، و مولفه ارتباط با همسالان 382/0 از واریانس نمرات مشکلات خواب کودکان پیش دبستانی را پیشبینی کردند. اما دو مولفهی پرخاشگری - تکانشی و اطمینان زیاد به خود داشتن رابطه معنادار نبود و این مولفهها قادر به پیشبینی مشکلات خواب نبودند. و در فرضیه فرعی سوم، تحلیل آزمون z برای مقایسه رابطه مهارتهای اجتماعی، پرخاشگری و مشکلات خواب کودکان دختر و پسر پیشدبستانی نشان داد که تفاوت معناداری وجود ندارد. بدین صورت که بین رابطه مهارتهای اجتماعی و پرخاشگری با مشکلات خواب در کودکان دختر و پسر تفاوتی وجود نداشت.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش اهمیت توجه به عادات خواب کودکان پیش دبستانی، بخصوص کودکانی که زمینه پرخاشگری بیشتر و مهارتهای اجتماعی مناسبی ندارند را برای مشاوران و خانوادهها برجسته مینماید.
Abstract
Introduction: Sleep is one of the basic human needs and plays a significant role in children's health. Its impact on children is often ignored, so the purpose of this study was to determine the relationship between sleep problems and aggression and social skills in preschool children in Yazd city in 1401-401
Method: The descriptive research method was correlation. The statistical population included all pre-school boys and girls aged 5 to 6 years in Yazd city in 56 schools under the supervision of Yazd education center, which were randomly selected using cluster random sampling method from different districts of Yazd city, District 1. was selected and 16 schools (8 boys' schools and 8 girls' schools) were randomly selected from among the 30 schools in district one. Then 192 female students and 192 male students were selected equally. The data were collected using the children's sleep habits questionnaire (parent form) by Owens, Spirito and McGuinen (2000), the preschool aggression questionnaire (parent form) by Vahedi et al. (2007) and Matson's social skills questionnaire (1983). They were collected and analyzed with the statistical method of simple linear regression, simultaneous multiple regression and Z test using SPSS-22 software.
Results: The results of simultaneous multiple regression analysis in the main hypothesis showed that aggression and social skills significantly explain 0.306 of the variance of sleep problems scores. Also, the results of simple linear regression analysis in the first sub-hypothesis indicated that aggression explains 0.313 of the variance of preschool children's sleep problems. In addition, the results of multiple regression analysis in a simultaneous way among the components of aggression, only the physical aggression component could predict 0.438 of the variance of sleep problems scores, but the components of verbal aggression, relational aggression and impulsive aggression The relationship was not significant and these components could not predict sleep problems. In the second sub-hypothesis, the results of simple linear regression analysis showed that 0.277 of the variance of preschool children's social skills is explained by sleep problems, and among the components of social skills, the component of appropriate social behavior, the component Antisocial behavior, and the peer relationship component predicted 0.382 of the variance of preschool children's sleep problem scores. However, the two components of aggression - impulsivity and high self-confidence in having a relationship were not significant and these components were not able to predict sleep problems. And in the third sub-hypothesis, the z-test analysis for comparing the relationship between social skills, aggression and sleep problems of preschool boys and girls showed that there is no significant difference. Thus, there was no difference between the relationship between social skills and aggression with sleep problems in boys and girls.
Discussion: The results indicate that the importance of paying attention to the sleeping habits of preschool children, especially children who have a background of aggression and lack of appropriate social skills, is highlighted for counselors in schools.