چکیده:
شعر دارای مولفه های متعددی است و عناصری که شعر را به وجود می آورند چه در ساز و کارهای بیرونی و چه در ساز و کارهای درونی به عناصر متعددی وابسته اند که یکی از آنها ایماژ یا همان تصویر است. شاعر به کمک کلمات می تواند مفاهیم صوری را از بیرون به روی صفحه کاغذ بیاورد. پس تصویرسازی یعنی اینکه شاعر بتواند با کمک کلمات و واژه ها تصویرهای مورد نظر خودش را چه به طور عینی و دقیق، چه به طور فرا واقعیتی منتقل کند. این ویژگی تحولات معاصر درهنر آوانگارد به خصوص کوبیسم را منعکس میکند. در این مقاله، هدف اصلی نویسندگان بررسی ایماژیسم ادبی در حوزه تخیلات شاعرانه در آثار محمدتقی بهار، ملک الشعرا می باشد. مساله بنیادی این مقاله که نگارندگان در پی پاسخگویی به آن هستند، کیفیت طبقاتی تصاویر شعری ملک الشعرای بهار از نظرگاه خیال و سطوح ادراکی وی، گذر از سطوح تخیلات شاعرانه به درون لایه های عمیق تر خیال پردازی ها و تصویرگری های وی می باشد. در این راستا پس از معرفی لایههای مختلف تصویر در دو حوزه تصویر سطح و تصویر این نتیجه حاصل میشود که میزان پیچیدگی شبکه تصویری در شعر بهار، ارتباطی مستقیم با شبکه ذهنی وی دارد به گونهای که سطوح مختلف این تصاویر به تدریج جزو ویژگیهای سبکی وی میشود. روش تحقیق نیز تحلیلی توصیفی و شیوه جمع اوری اطلاعات از نوع کتابخانه ای می باشد.
Poetry has several components, and the elements that make up poetry, both in external mechanisms and in internal mechanisms, depending on several elements, one of which is the image. With the help of words, the poet can bring formal concepts from the outside to the page of the paper. So illustration means that the poet can convey his desired images with the help of words and phrases, either objectively and accurately, or surrealistically. This feature reflects contemporary developments in avant-garde art, especially Cubism. In this article, the main purpose of the authors is to study literary imagery in the field of poetic imagination in the works of Mohammad Taghi Bahar, the king of poets. The fundamental issue of this article that the authors seek to answer in the class quality of the poetic images of the poet's spring from the point of view of his imagination and perceptual levels, the passage from the levels of poetic imagination to the deeper layers of his fantasies and illustrations. In this regard, after introducing different layers of the image in the two areas of surface image and image, it is concluded that the complexity of the image network in Bahar's poetry is directly related to his mental network, so that different levels of these images gradually become his stylistic features. The research method is descriptive analysis and the method of data collection is the library.
خلاصه ماشینی:
مسـأله ي بنيادي اين مقاله که نويسـندگان در پي پاسـخ گويي به آن هسـتند، کيفيت طبقاتي تصـاوير شـعري ملک الشـــعراي بهار از ديدگاه خيال و ســـطوح ادراکي وي، گذر از ســـطوح تخيلات شـــاعرانه به درون لايه هاي عميق تر خيال پردازيها و تصـويرگريهاي وي اسـت .
بنابراين پرسـش اصـلي تحقيق حاضـر عبارت اسـت از: «کيفيت طبقاتي تصـاوير شـعري ملک الشعراي بهار از ديدگاه خيال و سطوح ادراکي؛ گذر از سطوح تخيلات شاعرانه به درون لايه هاي عميق تر».
(فتوحي رودمعجني، ١٣٨٦: ٧٠٩) براي مثال ملک الشــعراي بهار با بهره گيري از اين نوع وصــف ، در وصــف ايران اين گونه ابراز ميدارد: اي خـطــه ايـران مـهـيـن ، اي وطـن مـن اي گشـــتـه بـه مهر تو عجين جـان و تن من اي عـاصـــمـه دنيي آبـاد کـه شــــد بـاز آشـــفـتــه کـنــارت چـو دل پـر حـزن مـن دور از تو گل و لاله و سرو و سمنم نيست اي بـاغ گـل و لالـه و ســـرو و ســـمن من (بهار، ١٣٦٨، ج ٢: ٤٩٣) نکته ي مهم اينکه عموما بسـامد اين گونه تصـاوير (سـطح ) در شـعر شـاعران زياد نيسـت ؛ زيرا ازآنجاييکه عرصـه ي شـعر، عرصـه ي کلام مخيل شـاعران اسـت ، آنان همواره درصـدد تصـويرآفرينيهايي هسـتند که داراي زيبايي بيشــتري باشــد تا در نهايت از اثرگذاري قابل توجهي نيز برخوردار گردد.
In this article, the main purpose of the authors is to study literary imagery in the field of poetic imagination in the works of Mohammad Taghi Bahar, also known as Malek o' Shoara Bahar.