چکیده:
مطالعه حاضر، با هدف بررسی نقش میانجی تعللورزی تحصیلی در رابطه میان راهبردهای فراشناخت با اضطراب امتحان انجام شد. روش این مطالعه، از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان مدارس دخترانه دوره متوسطه دوم شهر چابکسر به تعداد 1142 نفر بودند که از این تعداد، 209 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد اضطراب امتحان فریدمن (1997) با ضریب پایایی (0. 84)، تعللورزی تحصیلی سواری (1390) با ضریب پایایی (0. 81) و راهبردهای فراشناختی ولز و هاتون (1994) با ضریب پایایی (0. 86) استفاده شد که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Smart PLS و Spss ویرایش 22 استفاده شد. یافتههای کمّی حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که راهبردهای فراشناخت بر تعللورزی تحصیلی دانش آموزان اثر معکوس دارد. تعللورزی تحصیلی دانش آموزان بر اضطراب امتحان آنها اثر مستقیم دارد. راهبردهای فراشناخت بر اضطراب امتحان دانش آموزان اثر مستقیم دارد. راهبردهای فراشناخت بر اضطراب امتحان دانش آموزان با نقش میانجی تعللورزی تحصیلی اثر غیرمستقیم دارد. نتایج پژوهش نیز نشان داد که مولفههای خودآگاهی شناختی، باورهای مثبت، تضاد شناختی، مهارناپذیری و مهار افکار به ترتیب بیشترین تاثیر را بر تعللورزی تحصیلی و اضطراب امتحان دارند.
The present study was conducted with the aim of investigating the mediating role of academic procrastination in the relationship between metacognitive strategies and test anxiety. The method was descriptive-correlational. The statistical population of the research consisted of 1142 secondary school female students in Chaboksar, out of which 209 were selected via random cluster sampling to form the sample size. T collect the data, Friedman’s (1997) test anxiety questionnaire with a reliability coefficient of 0.84, academic procrastination (2011) with reliability coefficient of 0.81 and Wells and Hutton's metacognitive strategies (1994) with reliability coefficient of 0.86 were used. The validity of the instruments was verified by academic experts and their reliability was also tested through estimating Cronbach’s alpha. In order to analyze the data, structural equation modeling was used with the statistical software Smart PLS and SPSS 22. Quantitative findings showed that metacognitive strategies have reverse effect on students' academic procrastination. Students' academic procrastination has a direct effect on their test anxiety. Metacognitive strategies have a direct effect on students' test anxiety. Metacognitive strategies have an indirect effect on students' exam anxiety with the mediating role of academic procrastination. The results of the research also showed that the components of cognitive self-awareness, positive beliefs, cognitive dissonance, mastery, and inhibition of thoughts respectively have the greatest effect on academic procrastination and anxiety