چکیده:
جهان تاکنون سه انقلاب صنعتی را پشت سر گذاشته و شواهد نشان میدهند در عمل از دروازههای انقلاب صنعتی چهارم نیز عبور کرده است. سه انقلاب صنعتی قبل، برای نظامهای آموزشی و پرورشی و بهطور خاص در شرایط مدرسهای، دستاوردی بنیادی نداشتهاند. هدف این پژوهش، بررسی تاثیرات انقلابهای صنعتی بر حیطه مدیریت آموزشی و یادگیری است. مطالعه کیفی حاضر به روش کتابخانهای انجام شده است. برای انجام این پژوهش، مقالات، اسناد و پژوهشهای منتشر شده و مرتبط با موضوع مدیریت آموزشی در آینده با استفاده از کلیدواژههای انقلاب صنعتی چهارم، مدیریت آموزشی، مدارس آینده، فناوری آموزشی و متاورس و نیز ترجمه انگلیسی این کلیدواژهها در پایگاههای اطلاعاتی معتبر از جمله SID، Google Scholar، Magiran و پرتابل جامع علوم انسانی مورد جستجو قرارگرفت. یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که انقلاب صنعتی چهارم عمیقترین و وسیعترین تحول را در ادارة نظامهای آموزشی و پرورشی رقم خواهد زد. در این دوران، مدارس باید خدمات مبتنی بر فناوری را با منابع انسانی که قابلیتهای خوبی در فناوری دارند، پیادهسازی کنند. کاربرد فناوریهای جدید در سیستم آموزش و پرورش، امید کارآیی کلاسها را افزایش میدهد. لازم است با فراهم آوردن هماهنگیهای لازم و تمهیدات کافی در این رابطه، زمینه بهرهمندی نظام آموزشی از مزایای این گونه فناوریهای نوین را ایجاد کرد.
The world has gone through three industrial revolutions and the evidence shows that it has actually passed through the gates of the fourth industrial revolution. The purpose of this research is to investigate the effects of industrial revolutions on the field of educational management. The present qualitative study was conducted using the library method. To carry out this research, published articles, documents, and research related to the topic of educational management in the future using the keywords of the fourth industrial revolution, educational management, future schools, educational technology and metaverse, as well as the English translation of these keywords in valid databases were searched. The findings of this study indicate that the fourth industrial revolution will bring about the deepest and broadest change in the administration of educational and training systems. In this era, schools should implement technology-based services with human resources who have good capabilities in technology. The use of new technologies in the education system increases the efficiency of classes. Therefore, it is necessary to create the basis for the educational system to benefit from the benefits of such new technologies by providing the necessary coordination and sufficient provisions in this regard