چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با بررسی آیاتی از قرآن کریم که در آنها کلیدواژه امرونهی یا مشتقات مرتبط با آنها بهکار رفته، درصدد شناسایی مسئولیتهای سازمانی مدیران در امرونهی به کارکنان است. روش: در این پژوهش، از روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم استفاده شد تا نقش امرونهی در فرهنگ سازمانی با تمرکز بر اهمیت نقش مدیران در پرتو آیات قرآن کریم تبیین شود؛ سپس به سایر منابع حدیثی، تفسیری، ترجمهای و لغوی مراجعه شد. با استفاده از مفاهیم بهدستآمده، محورهای موضوعی پژوهش تهیه و تدارک دیده شد و یافتههای پژوهش ذیل آنها قرار گرفت. یافتهها: مطابق با مبانی نظری و یافتههای پژوهش، مدیران شایسته در سازمان، همواره با موقعیتسنجی و در نظر گرفتن شرایط و مؤلفههای مختلف به امرونهی میپردازند تا احتمال اجرای آن وجود داشته باشد. برخی از اهم این شرایط و مؤلفهها عبارتاند از: قوانین و نظامنامههای سازمانی، روشنسازی قوانین و دستورها، بهسازی و خودسازی مدیران، نگاه به سازمان بهمثابه خانواده، توجه به برنامه غذایی کارکنان، مدیریت بر مبنای ویژگیهای فردی کارکنان، مشارکت سازمانی کارکنان، راهبری سازمان در پرتو توکل به خداوند و استقرار نظام تشویق و تنبیه. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داده است که حوزههای مسئولیتی مدیران در امرونهی به کارکنان در سازمان، صرفاً به صدور امرونهی، فرمان یا دستور خلاصه نمیشود، بلکه ملاحظاتی نیز پیش از امرونهی، حین امرونهی و پس از امرونهی به کارکنان وجود دارد که توجه به آنها برعهده مدیران است و میتواند در اجرای امرونهی توسط کارکنان اثرگذار باشد.
Objective This study aims to identify the organizational responsibilities of managers in providing employees with “commands” and its related derivatives by examining the verses of the Holy Quran. Methods The methodology used in this study to explore the role of command in organizational culture in the light of the Holy Quran is the subjective research method within the Holy Quran. Hadiths, interpretive, translation, and lexical sources were also utilized to enrich the research. Thematic axes were designed, and the extracted concepts were organized under them. Results Competent managers issue commands by assessing the situation and considering various conditions to ensure their successful implementation. These conditions include adherence to organizational rules and regulations, clear communication of rules and commands, continuous development and self-improvement of managers, fostering an organizational environment that resembles a family where managers pay attention to employees as if they were family members, implementing an employee meal plan, managing based on individual employee characteristics, encouraging organizational participation of employees, managing the organization with trust in God (a vital value that affects all managerial duties), and employing a system of encouragement and punishment. Conclusion The responsibilities of managers in commanding employees within organizations encompass three distinct phases: pre-commanding, commanding, and post-commanding, each involving various components.