چکیده:
هدف از پژوهش حاضر ، تعیین تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر پایه چهارم دوره ابتدایی شهر کرمانشاه بود. این پژوهش در قالب یک پژوهش نیمه آزمایشی با گروه گواه و در چهارچوب یک طرح پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه اجرا شد. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه چهارم دوره ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402- 1401 را تشکیل دادند .وحجم نمونه 30 دانش آموز دختر پایه چهارم دوره ابتدایی شهر کرمانشاه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی در دو گروه ، گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (۱۹۹۴) و اضطراب امتحان فریدمن (1997) استفاده گردید ومداخله آموزش مهارت حل مساله به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای در گروه آزمایش انجام گردید. داده های پژوهش با استفاده آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری(مآنکوا) و یک متغیری (آنکوا)و مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش مهارت حل مساله در سطح (01/0> P، 822/1219F=) حداقل در یکی از متغیرات پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان و همچنین نتایج تحلیل کواریانس یک متغیری نشان داد آموزش مهارت حل مساله در سطح (01/0> P ، 201/1113F=) پیشرفت تحصیلی و در سطح (01/0> P ، 551/303F=) اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر پایه چهارم دوره ابتدایی شهر کرمانشاه در مرحله پس آزمون اثرمعناداری داشته است. بنابراین با عنایت به معنی دارشدن فرضیه های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که در این پژوهش، آموزش مهارت حل مساله توانسته است موجب افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر پایه چهارم دوره ابتدایی شهر کرمانشاه شده است.
خلاصه ماشینی:
بنابراین با عنایت به معنی دارشدن فرضیه های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که در این پژوهش، آموزش مهارت حل مساله توانسته است موجب افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر پایه چهارم دوره ابتدایی شهر کرمانشاه شده است.
در حقیقت، یادگیری توسط ایجاد چالش بر موضوعات آموزشی صورت می گیرد( رجبیون و همکاران،1398))، در نظام آموزش و پرورش ایران، علی رغم اینکه هدف آموزش به شیوه مبتنی بر حل مسأله آماده کردن دانش آموزان برای یادگیری مادام العمر است اما هنوز این رویکرد آموزشی کمتر به کار گرفته می شود لذا با توجه به کمبود مطالعات در این زمینه، پژوهش حاضر بدنبال پاسخگویی به Jin - - Kong Saunders - - Oda - Prichard - Grøtan این سوال میباشد که آیا آموزش مهارت حل مساله بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر پایه چهارم دوره ابتدایی شهر کرمانشاه موثر خواهدبود؟ روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات و برنامه درمانی در قالب یک پژوهش نیمه آزمایشی با گروه گواه و در چهارچوب یک طرح پیش آزمون و پس آزمون برای دو گروه آزمایش و گواه صورت گرفت.
بنابراین نتیجه گرفته میشود دراین پژوهش، آموزش مهارت حل مساله موجب افزایش پیشرفت تحصیلی وکاهش اضطراب امتحان دانش آموزان پایه چهارم دوره ابتدایی شهر کرمانشاه شده است.
بنابراین نتیجه گرفته میشود دراین پژوهش، آموزش مهارت حل مساله موجب افزایش پیشرفت تحصیلی وکاهش اضطراب امتحان دانش آموزان پایه چهارم دوره ابتدایی شهر کرمانشاه شده است.