چکیده:
در مکتبهای فلسفی هند دو گروهی کلی «ناستیکا» و «آستیکا» وجود دارد. اولی عقاید و آرایی است که سندیت وداها را نمیپذیرد و دومی حقایق منزل وداها را قبول دارد و از شریعت برهمنی پیروی میکند. این دو گروه، با شش زیر مجموعه اصلی سازماندهی شدهاند که عبارت است از: مکتب چاروکا، جین، ویشه شیکا، سانک هیا، نیایه و یوگا. معیار گزینش این مکاتب به گونهای صورت گرفته است که باور این مکاتب از منظر خداباوری و چگونگی خلقت جهان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. به طور کلی بخش عمده بنیان این مکاتب، بر پیدایش خود به خودی جهان، قانون کارما، تناسخ، اعتقاد به پراکرتی یا ماده ی نخستین سرمدی و مراقبه، همگی با هدف مشترک نیل به نجات و رهایی بشر میباشد. در تحقیق پیش رو با توصیف و تحلیل و تبیین عقاید این شش مکتب، از یک سو زمینه فهم آموزههای فلسفی و دینی هند فراهم آمده است و از سوی دیگر به تفاوتها وناسازگاری آن از دیدگاه قرآن و آموزههای اسلام پرداخته شده است.
In the Indian philosophical schools, there are two general groups, the Nastika and the Astika The first is the beliefs and opinions that do not accept the authenticity of the Vedas, and the second accepts the facts of the Vedas' house and follows the Brahmanical Shari'a The two groups are organized into six main sub-groups: Charoka School, Jin School, Visha Shika School, Sank Hya School, Niayeh School, and Yoga School.The selection criteria of these schools have been done in such a way that the beliefs of these schools are analyzed from the perspective of theism and how the world was created. In general, most of the foundations of these schools are based on the spontaneous creation of the world, the law of karma, reincarnation, the belief in prakrti or the first eternal principle and meditation, all with the common goal of achieving the salvation and liberation of mankind In the forthcoming research, by describing, analyzing and explaining the ideas of these six schools, on the one hand, the ground for understanding the philosophical and religious teachings of India has been provided.On the other hand, its differences and incompatibilities from the perspective of the Qur'an and Muslim scholars and the teachings of Islam have been addressed.