چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رشد تولید ناخالص داخلی و رشد سرانه تولید ناخالص
داخلی با شاخص تجارت الکترونیک (میزان استفاده کنندگان از اینترنت) در ایران بوده است. بدین منظور
١٩٩٤ گردآوری شده است. - دادههای تحقیق با استفاده از اطلاعات بانک جهانی در بازه زمانی ٢٠١٦
SPSS و 12 Eviews پس از بررسی مانایی متغیرها در سطح از آزمون همبستگی پیرسون در نرمافزار 7
جهت مطالعه برقراری رابطه بین متغیرهای تحقیق استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهند که بین رشد تولید ناخالص داخلی و رشد سرانه تولید ناخالص داخلی با شاخص تجارت الکترونیک رابطه
همبستگی معنیداری برقرار نیست. این نکته نشان میدهد که تجارت الکترونیک در اقتصاد ایران نقش و
تاثیر زیادی ایفا نمیکند. با توجه به تجربه موفق جهانی، تجارت الکترونیک میتواند مولفه مناسب و به
روزی جهت تقویت و سرمایه گذاری قلمداد گردد و جهت کاهش اقتصاد نفتی به سیاستگذاران در زمینه
رشد اقتصادی و اشتغال کمک نماید.
خلاصه ماشینی:
متأسفانه در زمینه تجارت الکترونیک و رشد اقتصادی اخیرا در داخل کشور پژوهشی انجام نشده است و پژوهشهای مرتبط اغلب مربوط به دهه 80 و پیش از آن هستند و این حوزه بسیار مهم به تازگي نادیده گرفته شده Sukhodolov, Popkova & Kuzlaeva Zhang Donner جدول1: مهمترین پژوهشهای انجام شده در زمینه ارتباط بین تجارت الکترونیک و رشد اقتصادی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} روششناسی تحقیق هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رشد تولید ناخالص داخلی و رشد سرانه تولید ناخالص داخلی با شاخص تجارت الکترونیک در ایران می باشد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 10: نتيجه آزمون t مربوط به مولفه بسط طبق نتایج جدول، ميزان t مشاهده شده برابر با(47/12-) است که از مقدار بحراني بزرگتر بوده، لذا فرض صفــر رد مي شود، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصـد مي توان گفت: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.