چکیده:
در این مقاله با تحلیل معنای جوهر در فیلسوفان تجربی و به ویژه هیوم نشان خواهیم داد که نفی جوهر چه تاثیری در شکل گیری نظریه شناسایی کانت داشت. کانت برای حل معضل شناخت از یک طرف جوهر مورد انکار هیوم را به شی فی نفسه تبدیل میکند، و از این طریق کوشید تا اساس مستحکمی برای پدیدارها فراهم سازد. و فلسفه خود را از افتادن در ورطه ی ایدهآلیسم مطلق رهایی بخشد؛ از طرف دیگر با انقلاب کپرنیکی جوهر را به یکی از مقولات و تعینات فاعل شناسا مبدل ساخت، و از این طریق نقش اساسی و مهم آن را در تشکیل شناسایی حفظ کرد و مسیر مطابقت عین را با ذهن هموار ساخت. بنابراین کانت به یک معنا جوهر در نزد پیشینیان را حفظ میکند ولی هیج نقش معرفتی برای آن قائل نیست. اما او میکوشد تا به معنایی دیگر نقش معرفتی جوهر را حفظ کند.
Abstract:
In this article with a study of the meaning of substance in empirical philosophers, we show that Hume's negation of substance has influenced Kant's theory of knowledge. To solve the problem of knowledge, Kant, on the one hand, turns the substance negated by Hume into a thing in itself, and in this way, he tries to provide a strong foundation for the phenomena and keep his philosophy from falling into the abyss of absolute idealism. On the other hand, with the Copernican revolution, he turned the substance into one of the categories and determinations of the subject and in this way; he keeps its essential and important role in the formation of knowledge, and paved the way for the object to correspond with the mind. Therefore, in a sense, Kant preserves the substance in the meaning of predecessors, but no epistemic role is possible for this meaning; however, he tries to maintain the epistemic position of substance in another sense.