چکیده:
در فرایند آموزش و پرورش» اعتماد به نفس دانشآموزان یکی از عوامل مهم در موفقیت آموزشی آنها است. بدون
اعتماد به نفس» دانشآموزان قادر به تجربه شدن توانمندیهای خود نیستند و از فرصتهای یادگیری و رشد باز
میمانند. به همین دلیل, تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان در محیط کلاس درس برای معلمان بسیار مهم است.
این مقاله به بررسی راهکارهایی که معلمان میتوانند برای تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان در محیط کلاس درس
به کار بگیرندء میپردازد. در این مقاله ابتدا به تعریف اعتماد به نفس و اهمیت آن برای دانشآموزان پرداخته میشود.
سپس راهکارهایی برای تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان ارائه شده است.از جمله راهکارهای ارائه شده در این مقاله
میتوان به فراهم کردن فضای امن و پذیرایی» تشویق و تمجید از عملکرد دانشآموزان» ارائه بازخورد سازنده, ایجاد
فرصت برای خودبیانی و خودارزیابی و همچنین تشویق به همکاری و همافزایی اشاره کرد. بنابراین» این مقاله میتواند
برای معلمانی که به دنبال تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان هستندء بسیار مفید باشد.
خلاصه ماشینی:
اين بررسي نشان مي دهد که اعتماد به نفس يک ساختار روان شناختي قوي و پايدار است که به بهترين وجه از طريق توجه معلمان به توسعه دانش دانش آموزان و مشارکت در فعاليت هاي يادگيري طراحي شده اجتماعي ارتقا مي يابد.
اين با خودکارآمدي متفاوت است ، که روانشناس آلبرت بندورا آن را به عنوان "باور به توانايي فرد براي موفقيت در موقعيت هاي خاص يا انجام يک کار" تعريف کرده است و بنابراين اصطلاحي است که به طور دقيق تر به اعتماد به نفس خاص اشاره دارد(زاپکو و همکاران ، ٢٠١٨؛ ٣٠).
آنچه اهميت دارد اين است که دانش آموزان چگونه با يادگيري خود درگير مي شوند زيرا شواهدي وجود دارد که نشان مي دهد اعتماد به نفس تحت تأثير عواملي مانند تفکر بيشتر در مورد افکار و ايده ها و افزايش تفصيل فکر است .
پيامدهاي قضاوت هاي اعتماد به نفس شواهدي مبني بر اينکه چگونه دانش آموز در مورد اعتماد خود قضاوت مي کنند، بينش اوليه را تقويت مي کند که اعتماد ممکن است براي دانش آموزان و در نتيجه براي معلمان مهم باشد.
به نظر مي رسد معلماني که فعالانه به دنبال ايجاد چيزهايي هستند که قبلا در کلاس هايشان مثبت بوده است (و آنچه را که اهداف قبلا مورد مذاکره و توافق قرار گرفته است را رها مي کنند يا از آنها اجتناب مي کنند) در موقعيت بهتري براي حمايت از دانش آموزان در ترسيم موفقيت و پيشرفت خود قرار دارند که به نوبه خود، به عنوان بهبود اعتماد به نفس گزارش شده است (آشر و پاجارس ، ٢٠٠٦؛ ٨).
Evaluating best educational practices, student satisfaction, and self-confidence in simulation: A descriptive study.