چکیده:
منظور از «ارزش های اسلامی» در پژوهش حاضر ارزش های «اخلاقی» برگرفته از اسلام است. از این منظر «ارزش اسلامی» یک فعل اختیاری مطلوب و متعالی است که مطلوبیت آن از مبانی و بینش های اسلامی نشیت گرفته و انجام آن انسان را به اهداف والا و کمال حقیقی خویش (یعنی قرب خداوند متعال) نایل می گرداند. ارزش های اسلامی بر نظریه ها و روش های عملی مدیران مسلمان، از جمله مدیران عرصه رسانه تاثیر گذاشته، به حرکت آنها جهت می دهد. ازاین رو برای تدوین دانش «مدیریت اسلامی رسانه» و اعمال آن، باید ارزش های اسلامی مرتبط با مدیریت رسانه را شناخت و آنها را به کار بست. ارزش های اسلامی خاص حاکم بر فرایند برنامه ریزی در سازمان رسانه ای، به ویژه مرحله آغازین آن، یعنی «شناسایی وضعیت مطلوب»، بخش مهمی از ارزش های مرتبط با مدیریت رسانه هستند که به سبب تمایزهای چشمگیر برنامه ریزی در سازمان های رسانه ای نسبت به دیگر سازمان ها، واکاوی و شناسایی آنها ضروری می نماید. ازاین رو مسیله پژوهش حاضر آن است که «ارزش های اسلامی خاص حاکم بر شناسایی وضعیت مطلوب در سازمان های رسانه ای، به ویژه از منظر قرآن کریم کدام اند؟» برای یافتن پاسخ، پژوهشگر به کمک روش «اجتهادی» به بررسی آیات قرآن کریم پرداخته و به فراخور توان خویش، ارزش های ذیل را شناسایی و استخراج نموده است: 1. «شناخت رسالت و ماموریت های اساسی سازمان رسانه ای اسلامی» که مهم ترین مصداق آن «بلاغ مبین»، «تعلیم حکمت»، «موعظه» و «دعوت» است. 2. «شناخت انواع اصلی مخاطبان سازمان رسانه ای اسلامی» که چارچوب راهگشایی برای طی مسیر «مخاطب شناسی» ارایه می نماید. 3. «اتخاذ چشم انداز جهانی از لحاظ گستردگی مخاطبان» که به کمک پیشرفت های ارتباطاتی کنونی دستیابی به این چشم انداز تسهیل شده است. 4. «تقدیم مصالح معنوی مخاطبان بر اهداف مادی سازمان»، به ویژه در مسیله مهم درآمد و کسب سود سازمان از مخاطبان.
In this study, "Islamic values" means "moral" values obtained from Islam. From this perspective, "Islamic value" is a desirable and sublime optional action, the desirability of which originates from Islamic principles and insights. Performing moral actions makes a person reach excellent goals and true perfection (that is, closeness to God Almighty). Islamic values have influenced the theories and practical methods of Muslim managers, including media managers, and also can direct their movement. Thus, in order to develop the knowledge of "Islamic media management" and its application, it is necessary to know the Islamic values related to media management and apply them. The specific Islamic values governing the planning process in a media organization, especially its initial stage, i.e. "identifying the optimal situation", are an important part of the values related to media management. Due to significant differences in planning in media organizations compared to other organizations, these Islamic values should be analyzed and identified. Therefore, the research question is "what are the specific Islamic values governing the identification of the optimal situation in media organizations, especially from the perspective of the Holy Qur’an? " In order to find the answer, the researcher investigated the verses of the Holy Qur’an with the help of "ijtihadi" method. The following values were identified and extracted: 1. "Recognizing the mission and main responsibilities of the Islamic media organization", the most important example of which is "Balagh Mobin" (the Clear Message), "teaching theosophy", "preaching" and "inviting". 2. "Recognizing the main types of audiences of Islamic media organizations", which provides a suitable ground for "audience analysis". 3. "Adopting a global perspective in terms of audience coverage" which is facilitated by current communication advances. 4. "Prioritizing the spiritual interests of the audience over the material goals of the organization", especially in the important issue of the organization's income and profit earned from the audience.
خلاصه ماشینی:
ارزشهاي اسلامي حاکم بر شناسايي وضعيت مطلوب در سازمانهاي رسانهاي از منظر قرآن کريم ( سيدمحمدرضا ميرصانع/ دانشجوي دكتري مديريت رسانه مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني( mirsane86@gmail.
ارزشهاي اسلامي خاص حاکم بر فرايند برنامهريزي در سازمان رسانهاي، بهويژه مرحله آغازين آن، يعني «شناسايي وضعيت مطلوب»، بخش مهمي از ارزشهاي مرتبط با مديريت رسانه هستند که به سبب تمايزهای چشمگير برنامهريزي در سازمانهاي رسانهاي نسبت به ديگر سازمانها، واکاوي و شناسايي آنها ضروري مينمايد.
ازاينرو مسئله پژوهش حاضر آن است که «ارزشهاي اسلامي خاص حاکم بر شناسايي وضعيت مطلوب در سازمانهاي رسانهاي، بهويژه از منظر قرآن کريم کداماند؟» براي يافتن پاسخ، پژوهشگر به کمک روش «اجتهادي» به بررسی آيات قرآن کريم پرداخته و به فراخور توان خويش، ارزشهاي ذيل را شناسايي و استخراج نموده است: 1.
بررسيها حاکي از آن است که اگرچه درباره ارزشها و اصول برنامهريزي از منظر اسلام پژوهشهايي انجام شده ـ که به مهمترين آنها اشاره خواهد شد ـ اما با توجه به نوپا بودن رشته «مديريت رسانه» و بهويژه مطالعات اسلامي درخصوص آن، تاکنون پژوهشي مستقل در زمینه ارزشهاي اسلامي خاص حاکم بر برنامهريزي در سازمانهاي رسانهاي انجام نشده و اين ارزشها تاکنون شناسايي نگردیدهاند.
بنابراين مسئله اساسي پژوهش حاضر اين است که «ارزشهاي اسلامي خاص حاکم بر شناسايي وضعيت مطلوب در سازمانهاي رسانهاي، بهويژه از منظر قرآن کريم کداماند؟» 1.
موضوع «مخاطبشناسي» ابعاد گوناگونی دارد و مباحث فراواني درباره انواع، روشها و مراحل آن مطرح است؛ اما آنچه بهمثابه يک ارزش اسلامي خاص از قرآن کريم قابل استخراج و ارائه است، شناخت انواع اصلي مخاطبان رسولان الهي و سازمان رسانهاي اسلامي است.