چکیده:
هدف از این مقاله بررسی روشهای نوین تدریس در مدارس میباشد که به شیوه کتابخانهای انجام گرفته است. یکی از هدفهای آموزش و پرورش کنونی این است که فراگیران را یاری کند تا بتوانند از دانش خویش به طور موثر استفاده کنند و از آنجا که عمر هر رشته دانش بشری دائما کوتاهتر گشته و قواعدی نوین مستمرا جای آنها را میگیرند، لذا فراگیران بایستی به دانش و مهارتهای فراگیری مجهز باشند تا هیچگاه در تنگنا قرار نگیرند. تدریس یکی ابزارهای مهم یادگیری است که با به کارگیری روشهای نوین تدریس میتوان یادگیری را تسهیل نمود. البته هیچ یک از روشهای تدریس فی نفسه خوب یابد نیستند، بلکه نحوه و شرایط استفاده از آنهاست که باعث قوت یا ضعفشان میشود. لذا معلم باید با توجه به هدفهای آموزشی، محتوای تدریس، نیازها و علایق دانشآموزان، امکانات موجود (زمان، فضا، وسایل و...)، تراکم دانشآموزی و... مناسبترین شیوه را برای یک تدریس مطلوب انتخاب کند معلمان سربازان خط اول جبهه تربیت هستن دو ضرورت دارد که با مدرنترین سلاحهای علمی روز یعنی روشهای مختلف نوین و فعال تدریس آشنا باشند و بدانند در کدامین موقعیت آموزشی از کدامین روش استفاده نمایند. امید است که معلمان در به کارگیری مناسب و مفید روشهای نوین تدریس بتوانند به تعالی تربیتشوندگان کمک ویژه نمایند و آیندهی هرچه روشنتر رقم بزنند.
خلاصه ماشینی:
به طور کلي مطالعات تحقيقي و نتايج پژوهش ها نشان ميدهد آموزش تلويزيوني و استفاده از فيلم هاي درسي، نوارها و ابزار آموزشي و مواد يادگيري فرصت بيشتري براي يادگيري و کار انفرادي يا گروهي در اختيار دانش آموزان قرار ميدهد، همچنين اين امکان را فراهم ميسازد که هر دانش آموز با ميزان توانايي خود پيش برود و هر زمان که فرصت يافت در زمينه هايي که مشکل دارد ابزارهايي را انتخاب کند.
در طرح (کلاس درس ) يعني طرح اجراي فرايند ياددهي ـ يادگيري هر ماده درسي در کلاس مخصوص و ثابت ، عوامل مدرسه با تغيير رويه ها و اتخاذ روش هاي کاربردي نوين سعي ميکنند که فراگيران با اجتماع خود و ديگر عرصه هاي محيط به طور موفقيت آميزي تعامل برقرار کنند و براي سازگاري با شرايط دائما متغير آينده سازگار شوند و در اين راه همه تواناييها و توانمنديهاي خود را در زمينه هاي مختلف به کار گيرند و به طور مستمر در حال آموختن باشند، ارزش هاي اجتماعي و فرهنگي را بياموزند و براي چالش سازنده و ايجاد تغييرات ضروري در برخي ارزش ها و باورهاي سنتي کاملا مجهز شوند و از تصميماتي که جامعه براي آينده آنها اتخاذ ميکند آگاهي داشته باشند و بدين سان اثربخشي و کارايي واحد آموزشي با اجراي اين طرح به مفهوم واقعي، افزايش مييابد.
معلم ، وقتيکه ميخواهد مفهوم دقيقي را در کلاس مطرح نمايد يا توجه فراگيران را به موضوعي جلب کند شيوه پرسش و پاسخ را به کار ميبرد و نيز به وسيله فراگير را تشويق ميکند تا اطلاع خود را درباره موضوعي بيان کند ممکن است براي مرور کردن مطالبي که قبلا تدريس شده اند مفيد باشد، يا وسيله خوبي براي ارزشيابي ميزان درک فراگير از مفهوم مورد نظر باشد.