چکیده:
یکی از معضلات اغلب پنهان و به ندرت آشکار اخلاقی نوجوانان نسل کنونی جامعه ما، رفتن به سوی میدان پرخطر روابط مذموم اخلاقی است. هدف این مقاله کندوکاوی در فهم علت ها، دلایل، زمینه ها و پیامدهای آسیبزای فردی و اجتماعی این نوع ارتباطها در میان دانش آموزان دختر، براساس تجربه زیسته آنها، میباشد، تا از این رهگذر، راهکاری عملی و تربیتی، برای کاستن از این نوع روابط مذموم و پیامدهای آسیب زای اخلاقی آنها ارایه نماید. از این رو، تلاش شده است تا با استفاده از روش پژوهش زیستنگاری و روایت، تجربه 10 نفر از دانش آموزان دختر مقطع اول و دوم دبیرستان از طریق مصاحبه، بازیابی، روایت و تحلیل شود. در متن پژوهش، ضمن مشخص نمودن برخی از عوامل و زمینههای پیدایش این گونه ارتباطها، راهکاری پیشگیرانه برای عدم تحقق این نوع روابط، از منظر فلسفه تربیت در ساحت تربیت جنسی بیان شده است.
One of the often hidden problems of the teenagers of our current generation is going to the dangerous field of morally reprehensible relationships. The purpose of this article is to seek to understand the causes, reasons, contexts and personal and social traumatic consequences of these types of relationships among female students, based on their lived experience; In this way, to provide a practical and educational solution to reduce this type of reprehensible relationships and their harmful moral consequences. Therefore, an attempt has been made to retrieve, narrate and analyze the experience of 10 female students in the first and second grade of high school through interviews using the biographical and narrative research method. In the text of the research, while specifying Some of the factors and contexts of the emergence of such relationships, a preventive solution for the non-fulfillment of these types of relationships, have been stated from the perspective of the philosophy of education in the field of sexual education. The results of the narration and analysis of the researched students' experience show that the weakness of sexual education and lack of education in this field of education are among the most important factors in the formation of these morally reprehensible relationships among students, in addition, the lack of insight in The field of how families and some school parents face this phenomenon increases the intensity of these relationships and it seems that adherence to the realization of education components in the field of sex education (explanation - presentation of standards - internal mobility) and critics) can be a suitable solution to prevent this type of communication in teenagers and in addition can provide the right educational plan to the guardians of education such as families, schoolmates and supervisory and cultural institutions and prevent them from taking action. Unmeasured educational actions in this field, such as expulsion from school, severe physical punishment, threats and quarantine, reprimand and blame, etc. are prohibited.
خلاصه ماشینی:
گروه دوستان و همسالان ( کد ٥ و ٧)؛ مهمانیهای فامیلی (کد ٦، ٨ و ١٠)؛ اردوهای تفریحی از طرف مدرسه (کد ١) مزاحمت تلفنی (کد ٣، ٢ و ٩)؛ محل سکونتِ بستر و شرایط رخ دادن پدیده و همسایه ها (کد ٤) وعدۀ ازدواج در آینده ( کد ٣، ١٠، ٢ و ٥ )؛ نیاز به هم سخن (کد ١، ٧ و ٨)؛ حس کنجکاوی (کد ٩ و ٧)؛ نیاز به مقبولیت ( کد ١٠، ٣ و ٨ )داشتن اطلاعات کم و غلط دربارۀ ماهیت این روابط و پیامدهای آن (کد١ ، ٥، ٧، ٢ و٤) عوامل و دلائل درونی علل یا دلایل عملکرد نامطلوب والدین و سایر متولیان تربیت در جامعه (کد ١ تا ١٠)؛ تأثیرپذیری از دوستان و همسالان کد (٧، ٦، ٥، ٢ و ٤) عوامل و رخداد پدیده علت های بیرونی راهبردها و خانواده ، مدرسه ، نهادهای نظارتی و فرهنگی نهادهای دخیل در ساز و کار پدیده فرار از خانه (کد ٥)؛ خودکشی (کد٥و ٨)؛ آسیب و تخریب شخصیت (کد ٨) سرکوب شدن احساسات (کد ٧)، کم شدن آزادیهای فردی (کد ٩)؛ احساس گناه (کد ٩ و ١٠)؛ احساس عذاب وجدان (کد فردی ٧) پیامدها و نتایج بی اعتمادی والدین (کد ٩)؛ خشونت اعضای خانواده و والدین این روابط (کد ٥، ٣ و ٤) از بین رفتن حیثیت و اعتبار اجتماعی (کد ١)؛ ب توجهی اجتماعی کادر مدرسه (کد ٥)؛ اخراج از مدرسه (کد ١ و ٥) رعایت اصل رازداری (کد ١)؛ تهیه نکردن تلفن همراه (کد ٩ و ١٠)؛ پرهیز از اعتماد بیش از اندازه به فرزند (کد ٩)؛ نظارت بیشتر بر توصیه به فرزندان (کد ٦)؛ مهربانی با فرزند (کد ٦، ٢، ١، ٥، ٣)؛ سرپوش نگذاشتن والدین بر ارتباط های نامشروع آن ها (کد ٧) توصیه های پرهیز از بدرفتاری (کد ٤ و ٥)؛ اعتماد به دانش آموز (کد ٢)؛ داشتن افراد نمونۀ ارتباط عاطفی با دانش آموز (کد ١ و ٢) تبعیض قائل نشدن بین توصیه به پژوهش در دانش آموزان (کد ٨)؛ رعایت اصل رازداری توسط مشاور مدرسه (کد اولیاء جهت رفع این ٢ و ٥)؛ آگاهی بخشیدن به والدین دربارۀ برخورد درست با فرزندان در مدارس معضل اخلاقی این زمینه (کد ٨) بیشترشدن نظارت پلیس (کد ١٠)؛ جمع آوری ماهواره (کد ٨)؛ توصیه کم شدن آزادی مردان در جامعه (کد ٧)؛ ایجاد اشتغال و سرگرمیهای به نهادهای نظارتی و سالم (کد ١) مسئولان ٢- بحث ٢- ١- بستر و شرایط رخ دادن پدیده دانش آموزان مورد مصاحبه در پاسخ به این سؤال که اولین ارتباط شما چگونه شکل گرفت ، پاسخ هایی دادند که جواب های آنها حکایت از علل شکل گیری این گونه روابط و خلأهای تربیتی آنان دارد.