چکیده:
نظر به اینکه فضای سایبر مفهوم حاکمیت ملی و استقلال سیاسی کشورها را متحول ساخته، جامعۀ بینالملل در مقابل آن و در جهت صیانت از حاکمیت سایبری ملزم به واکنش شده است. ازاینرو جامعۀ بینالمللی در چارچوب اصول و قواعد حقوق بینالملل، صلاحیت رسیدگی قضایی وفق مقررات حاکم بر حقوق کیفری بینالمللی را در تقابل با نقض حاکمیت سایبری پیشبینی کرده و با رعایت ملاحظات حاکمیتی، به اِعمال صلاحیت تکمیلی اکتفا شده است. مذاکرات تالین در گام نخست با تبیین تجاوز سایبری بهمثابۀ نقضِ صلح و امنیت سایبری بینالمللی و لزوم توجه به اصل منع مداخله در امور داخلی کشورها (حاکمیت ملی) صلاحیت به رسیدگی را به دیوان کیفری بینالمللی توسعه و تسری داد. توسعۀ صلاحیت نهاد موصوف منبعث از حقوق بینالملل عرفی در راستای سیاست جنایی بینالمللی (مقابله با بیکیفرمانی) بهمنظور حفظ و اعادۀ صلح و امنیت سایبری بینالمللی صورت میگیرد.
Since the cyberspace has changed the concept of national sovereignty and political independence of states, the international community is obliged to react to it and protect cyber sovereignty. Thus, within the framework of international law, the international community has foreseen the national jurisdiction to prosecute violations of cyber sovereignty in accordance with international criminal law as well as ancillary jurisdiction with due regard to governance considerations. At the first step the Tallinn's talks expanded the jurisdiction of the International Criminal Court by defining cyber-aggression as a violation of international peace and security and the principle of non-interference in the internal affairs of states (national sovereignty). The enhancement of the authority of this institution in accordance with customary international law in line with international criminal policy of countering impunity is done in order to maintain and restore international cyber peace and security.