چکیده:
زمینه و هدف: یکی از مسایل و مشکلات اساسی زندگی تحصیلی افراد و نظام آموزشی هر کشور، مسئله افت تحصیلی و پایین بودن سطح عملکرد تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان آن کشور است. بنابراین، هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر توانمندی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی با گروه آزمایش و گروه گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون بود. بدین منظور از جامعه آماری دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب (مجتمع ولیعصر (عج)) به صورت نمونهگیری تصادفی شناسایی 16 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش (8 نفر) و گواه (8 نفر) گمارش تصادفی شدند و عملکرد تحصیلی آنها مورد سنجش قرار گرفت. این افراد در جلسههای آموزش مبتنی بر توانمندی اسمیت (2004) به صورت فردی در 10 جلسه 90 دقیقهای شرکت کردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره با به کارگیری نرم افزار تحلیل آماری SPSS تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که عملکرد تحصیلی (001/0PF) در گروه آزمایشی به طور معناداری افزایش یافته است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که استفاده از آموزش مبتنی بر توانمندی میتواند به بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان کمک کند.
Background and Aim: One of the basic issues and problems of the educational life of people and the educational system of any country is the issue of academic decline and the low level of academic performance of the students of that country. Therefore, the aim of the research was to investigate the effectiveness of strength-based training on students' academic performance. Methods: The present research was quasi-experimental with an experimental group and a control group and a pre-test, post-test design. For this purpose, 16 people were selected from the statistical population of undergraduate students of Islamic Azad University of South Tehran Branch (Valiasr Complex) by random sampling and randomly assigned to two experimental (8 people) and control (8 people) groups and their academic performance Evaluated. These people participated in Smith's (2004) strength-based training sessions individually in 10 90-minute sessions. The data were analyzed using the univariate analysis of covariance test using SPSS statistical analysis software. Results: The findings showed that academic performance (PConclusion: The results showed that the use of strength-based training can help improve students' academic performance.