چکیده:
هدف از انجام این پژوهش تبین میزان تأثیرگذاری هنر تبلیغات در شبکههای اجتماعی برای جذب مخاطب مهارت آموز سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور میباشد. این پژوهش از نظر ماهیت کاربردی و به روش توصیفی_ پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش 50 نفر از هنرآموزان سازمان فنی حرفه ای هستند که اطلاعات مربوط به پژوهش از طریق پرسشنامه و تحلیل دادهها نیز از طریق نرم افزار spss صورت گرفته است. برای پایایی پرسشنامه نیز از آزمون آلفای کرونباخ بهره گرفته شده و نتایج در جداول مربوطه درج شده است. در خصوص تجزیه و تحلیل دادهها و اثبات فرضیهها نیز از ضریب همبستگی بین متغیرها و نتایج در جداول و نمودارهای مربوطه در فصل چهارم درج گردیده است.
نتایج حاصله از انجام این پژوهش نشان می دهد که تبلیغات در فضای مجازی به جهت قابلیت دسترسی، فراگیری در بین عموم مخاطبان، گرایش نسل جوان به سمت فضای مجازی، استفاده از قابلیتهای انتشار عکس و فیلم های تبلیغاتی، می تواند به عنوان یک بستر فراگیر و تاثیرگذار مورد استفاده نهادهای آموزشی، خدماتی در جهت ارتباط بهینه و موثر با جامعه مخاطبان شان قرار بگیرد. در همین راستا تبلیغات در فضای مجازی بر اساس متغیرهای چون رده سنی، میزان تحصیلات، وضعیت شغلی و درآمد افراد جامعه پژوهش مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصله از انجام این تحقیق نشان میدهد، تبلیغات در فضای مجازی میتواند در جذب هنرآموزان جدید برای سازمان فنی حرفه ای کشور بسیار موثر و تاثیرگذار باشد.
The purpose of this research is to explain the effectiveness of the art of advertising in social networks to attract the skilled audience of the technical and vocational education organization of the country.
This research has been done in terms of applied nature and descriptive-survey method. The statistical population of this research is 50 students of vocational technical organization, and the information related to the research was done through questionnaire and data analysis through spss software.
Cronbach's alpha test was also used for the reliability of the questionnaire and the results are included in the relevant tables. Regarding the analysis of data and the proof of hypotheses, the correlation coefficient between variables and results has been included in the tables and graphs in the fourth chapter.
The results of this research show that advertising in cyberspace can be used as a means of accessibility, awareness among the general audience, the tendency of the young generation towards cyberspace, and the use of photo and video publishing capabilities. A comprehensive and effective platform used by educational and service institutions for optimal and effective communication with their audience.
In this regard, advertising in virtual space was investigated based on variables such as age group, level of education, job status and income of the people of the research community, and the results of this research show that advertising in virtual space can attract art students. new for the country's professional technical organization to be very effective and influential.
خلاصه ماشینی:
در همين راستا تبليغات در فضاي مجازي بر اساس متغيرهاي چون رده سني، ميزان تحصيلات ، وضعيت شغلي و درآمد افراد جامعه پژوهش مورد بررسي قرار گرفت و نتايج حاصله از انجام اين تحقيق نشان ميدهد، تبليغات در فضاي مجازي ميتواند در جذب هنرآموزان جديد براي سازمان آموزرش فني حرفه اي کشور بسيار موثر و تاثيرگذار باشد.
هنرآموزان از رده هاي سني ١٥ تا ٦٠ سال با سطح تحصيلات مختلف ، تمايلات مختلفي نسبت به استفاده از رسانه هاي جمعي و يا فضاي مجازي دارند که اين تنوع مخاطب و گرايشــات آنان براي انجام پژوهشــي در خصــوص شــيوه هاي مختلف اثرگذاري تبليغات ، مي تواند موثر باشــد، ضــمن اينکه از لحاظ کاربردي نيز مورد استناد اين نهاد آموزشي قرار بگيرد.
در همين رابطه دو عنصر مهم تبليغات در فضاي مجازي و تبليغات در ساير رسانه ها را در شاخص هاي تبليغات نوشتاري و استفاده از فيلم و عکس در تبليغات سازمان آموزش فني حرفه اي به تفکيک تاثيرگذاري بر اساس جنسيت مورد بررسي قرار داده ايم که به شرح (جدول شماره ٢) نتايج به دست آمده است .
جدول شماره ٢، (سطح معناداري عناصر تبليغاتي بر اساس رده سني) (رجوع شود به تصویر صفحه) پس بررسي متغيرهاي تاثير عناصر تبليغاتي مانند نوشتار و يا استفاده از عکس و فيلم در بسته هاي تبليغاتي که از طريق فضاي مجازي و يا ساير رسانه هاي تبليغاتي پخش ميشود، اين متغيرها را بر اساس رده هاي سني جامعه آماري و از طريق نرم افزار spss مورد تحليل قرار داده و سطح معناداري همه متغيرها از ٠≤p/٠٥ مي باشد، بنابراين رابطه معناداري بين رده سني و متغيرهاي نوع تبليغات در فضاي مجازي و ساير رسانه ها وجود دارد.