چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزشهای مهارتی در رشد هوشهای چندگانه کودکان پیش دبستانی، انجام پذیرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه نوآموزان پیش دبستانی (5 الی 6 ساله) شهرستان محمودآباد در سال تحصیلی 1401–1400 که به روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 64 نفر انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش (32 نفر) و کنترل (32 نفر) قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری متغیرها، پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر بود که روایی صوری و محتوایی از نظر متخصصان تایید شد و ضریب آلفای کرونباخ برابر 79/0 محاسبه شد. در سطح اطمینان 95 درصد (05/0 = α) تحلیل کواریانس یک متغیری (آنکوا) نشان داد، آموزشهای مهارتی در رشد هوشهای چندگانه کودکان پیش دبستانی شهرستان محمودآباد تاثیر مثبت معنیداری دارد. همچنین، آموزشهای مهارتی در رشد هوش کلامی-زبانی، هوش منطقی-ریاضی، هوش بصری-مکانی، هوش حرکتی-جسمانی، هوش موسیقیایی، هوش میانفردی، هوش درونفردی و هوش طبیعتگرا، تاثیر مثبت معنیداری دارد.
The present study was conducted with the general aim of investigating the role of skill training in the development of multiple intelligences of preschool children. The research method was quasi-experimental with experimental and control groups. The statistical population consisted of all preschool students (5-6 years old) in MahmoudAbad city in the academic year 2023-2022, who were selected by simple random sampling method, 64 people and randomly assigned to experimental groups (32 people) and control (32 people). The instrument for measuring the variables was Gardner's Multiple Intelligence Questionnaire, whose face and content validity was confirmed by experts, and Cronbach's alpha coefficient was calculated as 0.79. At the confidence level of 95% (α = 0.05), one-variable covariance analysis (ANCOA) showed that skill training has a significant positive effect on the development of multiple intelligences of preschool children in Mahmoud Abad city. Also, skill training has a significant positive effect on the development of verbal-linguistic intelligence, logical-mathematical intelligence, visual-spatial intelligence, motor-physical intelligence, musical intelligence, interpersonal intelligence, intrapersonal intelligence and naturalistic intelligence.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش سرخوش و ليراويزاده (١٣٩٤) در با عنوان بررسي تاثير آموزش هاي مهـارتي بر تواناييهاي شناختي و حرکتي کودکان ٣ تا ٦ ساله نشـان داد کـه بـين دوگـروه آزمـايش و کنترل قبل از شروع مداخله (اجراي آمـوزش هـاي مهـارتي)، درپـيش دانسـته هـاي لازم بـراي مباحث پيش بيني شده ، تفاوت معنيداري وجود ندارد.
٣ Jylänki & Trifan با توجه به اين که توسعه و رشد کشورها بيشتر از هر چيز به نيروي انساني ماهر و توانمند نياز دارد، نسلي که بتواند دانش فني منطبق با زمان و مکان را ابداع کند، نسـلي کـه توانمنـدي کـار فکري و بدني را داشته باشد و بتواند به عنوان يک نيـروي سـالم و مـاهر از مزرعـه ، معـدن و کارخانه گرفته تا حضور در صحنه هاي علمي و دانشگاهي، به فعاليت بپردازد و اين امـر ميسـر نخواهد شد مگر با توجه به رشد همه جانبه آحاد جامعه به خصوص کودکـان امـروز و آينـده سازان فردا، با عنايت به موارد مطرح شده ، از آن جا که کودکـان دانـش آمـوزان امـروز و آينـده سازان ايران سربلند محسوب شده و ارائه بهترين ، کاراترين و اثربخش ترين شيوه هاي آموزشـي که يادگيري آن را بصورت مادم العمر بيمه نموده و توسعه بخشـد، از مهـم تـرين دغدغـه هـاي خانواده ها و دست اندرکاران تعليم و تربيت محسوب ميشـود، و خوشـبختانه ايـن مسـئله اي است که نظام آموزشي کشور نيز بدان توجه داشـته و بـا اهميـت دادن بـه دوره هـاي پـيش از دبستان و توجه به مربيان دلسوز و آگاه ، در اين مسير گام برداشته است ، با اين حال ، توجـه بـه نقش آموزش هاي مهارتي در رشد هوش هاي چندگانه کودکان پيش دبستاني کمتر مورد توجـه قرار گرفته است .