چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل علی روابط رهبری خدمتگزار و اشتیاق کارآفرینانه باتوجهبه نقش واسطهای جوسازمانی در میان دبیران فنی و حرفهای ناحیه یک شیراز است. جامعه آماری شامل 678 نفر دبیران فنی و حرفهای ناحیه یک شیراز بوده است که از این تعداد 334 نفر را آقایان و 344 نفر را خانمها تشکیل دادهاند. بر اساس جدول مورگان و فرمول کوکران 248 نفر بهعنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب گردیدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه رهبری خدمتگزار قلیپور و همکاران (1388)، پرسشنامه اشتیاق کارآفرینانه کاردن (2013) و پرسشنامه جوسازمانی ترکزاده و محرر (1391) بوده است. شایانذکر است پژوهش حاضر از نظر هدف به دلیل کاربرد نتایج آن جهت ایجاد انگیزه و اشتیاق کارآفرینانه در میان دبیران فنی حرفهای ناحیه یک شیراز از نوع کاربردی است. از منظر شیوه اجرا نیز به دلیل بررسی روابط بین متغیرها در چارچوب مدل تحلیل مسیر، توصیفی و از نوع همبستگی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدل ارزیابی شده از شاخصهای برازندگی خوبی برخوردار است. بهطورکلی نتایج بیانگر این است که مولفههای رهبری خدمتگزار (خدمترسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد و مهرورزی) هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم از طریق واسطهگری مولفههای متغیر جو سازمانی (جو داخلی، جو توسعهای، جو منطقی و جو گروهی) بر روی متغیر اشتیاق کارآفرینانه در نمونه مورد بررسی تأثیر میگذارند.
The purpose of this research is to present a casual model of servant leadership and entrepreneurial passion regarding the mediating role of organizational atmosphere Among the technical and professional teachers In District (No.1) Of Shiraz City. The statistical population consists of 678 teachers, that is consisting of 334 male teachers and 344 female teachers. Based on Morgan's table and Cochran's formula, 248 individuals were selected as the sample using a stratified sampling method. The questioneries were used in this research are servant leadership questionarie of Gholipur et.al (2009), Cardon’s Entrepreneurial passion questionarie (2013), and Torkzadeh and Moharer’s organizational questionarie (2012). It is worth mentioning that the present research is applied due to its application for motivating and enthusiastic entrepreneurship among technical highschools’ teachers of Shiraz. From the perspective of the implementation method, it is also descriptive and correlation due to the study of the relationships between variables in the path analysis model. Findings of the research show that the evaluated model has good fitness indicators. In general, the results show that the components of servant leadership (service, humility, trustworthiness and kindness) either directly or indirectly through the mediating role of the components of the organizational atmosphere variable (internal, developmental, group and logical atmosphere) affect the variable of entrepreneurial passion in the investigated sample.