چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش آشفتگیهای روانشناختی و انعطافپذیری شناختی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی نوجوانان در دوران کرونا بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم منطقه 6 شهر تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل داد که از این بین با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس تعداد 295 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس بهزیستی روانشناختی (PWB) ریف (1989)، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (CFI) دنیس و وندروال (2010) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) لاویبوند و لاویبوند (1995) جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که آشفتگیهای روانشناختی، یعنی اضطراب، افسردگی و استرس با بهزیستی روانشناختی نوجوانان در دوران کرونا رابطه منفی دارند (01/0 p)، درحالی که بین انعطافپذیری شناختی و بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت وجود داشت (01/0 p). 46% از کل واریانس بهزیستی روانشناختی نوجوانان در دوران کرونا توسط آشفتگیهای روانشناختی و انعطافپذیری شناختی تبیین گردید (01/0 p). بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که بهزیستی روانشناختی نوجوانان در دوران کرونا تحت تأثیر سطح انعطافپذیری شناختی آنان و آشفتگیهای روانشناختی است که در این دوران تجربه میکنند.
The aim of this research was to investigate the role of psychological disturbances and cognitive flexibility in predicting the psychological well-being of adolescents in the era of Corona. The method of this research was descriptive-correlational. The study community included all high school students in the 6th district of Tehran in 2019-2020, among them 295 students were selected as samples by available sampling. The data were collected using Ryff Scales (1989) for Psychological well-being (PWB), Dennis and Vanderwaal's (2010) cognitive flexibility questionnaire (CFI), and Lovibond and Lovibond's (1995) Depression-Anxiety-Stress Scales (DASS). Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis. Findings showed that psychological disturbances, that is, anxiety, depression, and stress have a negative relationship with the psychological well-being of adolescents during the Corona era (p Based on the findings, it can be concluded that the psychological well-being of adolescents during the Corona era is influenced by their cognitive flexibility level and the psychological disturbances they experience during this period.