چکیده:
زندگی حضرت خدیجهh، ازجمله موضوعاتی است که برخی مستشرقان بدان پرداختهاند. افرادی همچون: فاطمه مرنیسی در کتاب «زنان پردهنشین و نخبگان جوشنپوش»، نابیا آبوت در مقاله «وضعیت زنان در صدر اسلام» و باربارا فریر استواسر در مقالات «همسران پیامبر» و «خدیجه» در دائرةالمعارف قرآن لیدن، در ضمن بیان مباحث خود درباره زن در اسلام، مطالبی درباره این شخصیت برجسته آوردهاند. ایشان با استناد به منابع اهلسنت، به ذکر محاسن این شخصیت پرداخته و وی را صاحب اندیشهای بلند و حامی مقتدر پیامبرa دانستهاند. نویسندگان مذکور، همگی به سن بالای حضرت خدیجهh در زمان ازدواج با پیامبرa، بیوهبودن وی و داشتن چندین فرزند از همسران قبلی و همچنین ثروت انبوه او که ماحصل ازدواجهای قبلیاش بوده، اشاره کردهاند و در ضمن ترسیم شخصت حمایتگر خدیجهh از پیامبرa، جایگاه نبوتش را تضعیف کرده و پیامبر را شخصیتی درمانده و ناموفق در امر رسالت در صورت عدمهمراهی همسرش دانستهاند. نویسندگان یادشده، بهرغم مراجعه به منابع متعدد، به دلیل استناد به منابع اهلسنت و عدم تفحص کامل در بین آثار تاریخی، دچار اشتباهاتی شدهاند که با حقیقت تاریخی سازگار نیست. این نوشتار که به شیوه توصیفی- تحلیلی نگاشته شده، درصدد است تا ضمن تبیین مطالب آنان، به تحلیل شخصیت متعالی خدیجهh پردازد و اثبات کند وی قبل از پیامبرa هرگز ازدواج نکرده و سن بالایی نداشته است. او متکفل فرزندان خواهرش «هاله» بوده و ثروت انبوه وی میراث همسران قبلیاش نبوده، بلکه ماحصل تلاش و توانمندی این بانوی نمونه بوده است.
The life of Her Highness Khadija (s) is among the subjects that some orientalists have dealt with. Individuals such as Fatemeh Marnisi in the book “Veiled Women and Elite of the Cloak,” Nabiya Abbott in the article “The Status of Women at the Dawn of Islam,” and Barbara Freyer Stowasser in the articles “Wives of the Prophet” and “Khadijah” in the Encyclopedia of the Quran in Leiden have discussed aspects of this prominent figure within their discussions on women in Islam. Relying on the Sunni narrations, they point out the virtues of this figure and depict her as a person with profound thought and a strong supporter of the Prophet (s). Nonetheless, all foregoing authors have asserted that she was old when she married the Prophet (s), was a widow before marrying him, had some children from her previous marriages, and had a huge wealth as a result of her previous marriages. In line with depicting Khadija (s) as a character supporting the Prophet (s), they weaken the prophetic status of the Prophet (s), and introduce him as a helpless person and an unsuccessful prophet had she not supported him. Despite their reference to numerous resources, these authors have made mistakes incongruent with historical facts. This is because of their reference to Sunni resources and their incomplete exploration of historical works. This paper, with descriptive-analytical, aims at first presenting their points and then analyzing the sublime character of Khadija (s) and proving that she had never got married before the Prophet (s) and was not old at the time of marrying him. She was the guardian of the children of her sister “Hala,” and her huge wealth was not the heritage received from her previous husbands; rather, it was the outcome of the efforts and strength of this brilliant lady.
خلاصه ماشینی:
از طرف دیگر، شخصیت کامل حضرت خدیجه (سلام الله علیها) آن گونه که باید معرفی نشده است؛ لذا در این نوشتار، به جنبههای مختلف شخصیتی مورد اشاره خاورشناسان درباره وی پرداخته تا ضمن زدودن تحریف شخصیتی آن بانو، او بهعنوان یک الگوی کامل برای زنان معرفی شود.
در هنگام بررسی تاریخ صدر اسلام، درمییابیم حضرت خدیجه (سلام الله علیها)، یکی از مهمترین شخصیتهایی است که در عصر خود برای رشد اسلام، نقش بیبدیلی داشت.
» مرنیسی سپس به سن خدیجه (سلام الله علیها) پرداخته و سن گزارششده در روایات تاریخی را مورد تردید قرار داده، میگوید: «در احادیث بر اختلاف سن حضرت محمد( و خدیجه (25 و 40 سال) تأکید میشود؛ اما ازآنجاکه خدیجه در طول پانزده سال ازدواج با پیامر، هفت فرزند به دنیا آورد، شاید این پرسش مطرح شود که آیا او واقعاً دارای این سن بالا بوده است؟» (مرنیسی، زنان پردهنشین و نخبگان جوشنپوش، 1380: 56)؛اما پاسخی به این سؤال نمیدهد.
نتیجه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) یکی از مهمترین شخصیتهایی است که در عصر خود نقش بیبدیلی برای رشد اسلام داشت و دشمنان اسلام نیز به این مهم پی بردند و دست به تحریف تاریخ زندگی این بانوی ارجمند زدند و فضایل و مناقب او را حذف کردند و یا به دیگران نسبت دادند تا از فروغ او بکاهند و مردم را به طرف دیگران متمایل سازند.
Tusi, Muhammad ibn Hasan, Al-Tibyan fi Tafsir al-Quran (The Elucidation of Quranic Interpretation), Dar Ihya al-Turath al-Arabi, Beirut: Beit Al-Kitab.