چکیده:
در چارچوب مفهوم حکومت مندی میشل فوکو؛ ایدئولوژی نهاد قدرت با دارا بودن مولفههای مرتبط؛ جغرافیای سیاسی و فرهنگی خاص خود را تولید می نمایند. هویت سرزمینی در چارچوب مفهوم حکومت مندی مشتمل بر مجموعه ای از نمادها و فرایندهایی است که توسط گفتمان اجتماعی- سیاسی در مقطع مشخص از تاریخ مفصل بندی می گردد. در این دیدگاه مرزهای هویتی جنبۀ طبیعی ندارد بلکه امری برساخته می باشد که در گذر زمان توسط قدرت سیاسی به صورت تجانسی در داخل یک قلمرو سیاسی تثبیت گردیده و احتمال بازساخت در آینده نیز وجود دارد. در این مقاله کوشش گردیده با اتکا به روش تفسیری و با استفاده از مضمون نظری حکومتمندی گفتمانی میشل فوکو؛ چگونگی صورتبندی هویت سرزمینی در عصر حکومت سامانی( 287- 389 ه .ق) واکاوی گردد. یافته های تحقیق بیانگر آن است که مفصل بندی هویت سرزمینی در عصر حکومت سامانی بر مبنای خوانش تلفیقی از آموزه های ایران باستان و اسلام و ارتقای زبان فارسی به مثابه زبان معیار بازنمایی گردید و اشتراک بینالاذهانی را در بین مردم ایران تقویت نمود. همچنین در دورۀ سامانی انتساب نَسَبی به پادشاهان اسطورهای ایران باستان؛ مشروعیت ساخت مرزهای متمایز هویتی توسط رهبران سیاسی دورۀ سامانی را تأمین نموده بود. بطوری که شبکه پیچیده ای از روابط قدرت در این دوره با خلق تبار باستانی برای دودمانهای حاکم و وارد نمودن آن در متون تاریخی( در قالب ارتباط دانش و قدرت) در تثبیت اشتراک بینالاذهانی در جامعه به کار گرفته شدند.
In the context of the governmentality concept that introduced by Michel Foucault in 1980; The institution of power ideology with its related components, has spatial consequence. So that, by reaching this ideology to position of power; They produce their own social and cultural border. So, Territorial identity in the governmentality concept framework consists of a set of symbols that are articulated by the government socio-political discourse and resistance of some social forces against it at a particular period in history. In this view, identity boundaries have no natural aspect, but they are constructed phenomenon, that has been established over time by political power as a collective memory and it is possible to rebuild it in the future. In this article; has been attempted by using the Michel Foucault's governmentality theoretical theme; be investigated how was formulated territorial identity in the era of Samani dynasty (900-999 A.D). In this regard, the articulation of national identity in the Samani rule era was represented based on combined reading the political ideas of ancient Iran and Islam. Also, the promotion of Persian as a standard language; strengthened Intersubjective subscriptions among the people, in the relative attribution to the mythical kings of ancient Iran provided the identity borders construction legitimacy by the political apparatus of Samanid, by creating ancient lineage for ruling dynasties and by inserting it in ancient texts (in the form of the relationship between knowledge and power) was used to establish intersubjective subscriptions in society.