چکیده:
استفاده از قابلیت مدیریت دانایی برای تدوین چشم انداز تأمین رضایت بیماران و حفظ سلامت افراد جامعه بسیار با اهمیت است و در بسیاری از موارد استفاده از دانایی وتجربه کارکنان جان بسیاری از افراد را در موقعیت های بحرانی نجات داده است. همواره در مورد خروج نخبگان از کشور بحث های زیادی تحت عنوان مهاجرت یا فرار مغزها مطرح می شود اما مدیران ما کمتر به این موضوع توجه کرده اند که رفتن یک شخص با تجربه از سیستم در واقع همان خروج دانش وتجربه چند ساله یک نیروی انسانی کار آمد است . در بین بیمارستانهای دولتی و خصوصی، مراکز درمانی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی همواره با بحران هایی روبروست که برنامه ریزی برای اداره آن بحران ها ضروری میباشد.لذا هدف این پژوهش بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم مدیریت دانایی بر کاهش بحران با توجه به نقش واسطه ای چابک سازی منابع انسانی در بیمارستان دکتر علی شریعتی اصفهان است.نتایج حاکی از آن است که دانش وچابکی تیم درمانی زمانی که بحرانی دامن گیر یک مرکز درمانی می شود وضعیت کاری را بسیار بهبود می بخشدو در مجموع، مدیریت دانایی بر عملکردکلی این مرکز درمانی موثر بوده و باعث بهبودکیفیت خدمات سلامت وکاهش خطرات احتمالی و نهایتاً رضایت بیمــــاران می گردد.
The use of knowledge management capability is critical to formulating a vision of patient satisfaction and maintaining community health, and in many cases the use of knowledge and experience of staff has saved many lives in critical situations. There has always been a lot of talk about leaving the elite in the country as immigration or brain drain, but our managers have paid little attention to the fact that the departure of an experienced person from the system was in fact the departure of many years of knowledge and experience of a manpower. Is . Among public and private hospitals, health centers covered by the Social Security Organization always face crises that require planning for crisis management. Therefore, the purpose of this study was to investigate the direct and indirect effects of knowledge management on crisis reduction due to the mediating role. Human resource agility in Dr. Ali Shariati hospital in Isfahan. The results show that knowledge and agility of the medical team when the crisis is critical to a health center greatly improves the working condition and overall, knowledge management affects the overall performance of this medical center. And improves the quality of Wake's health services Possible risks and ultimately patient satisfaction.