چکیده:
استراتژی همآواسازی فرآیند رهبری شبکهای از مکملها برای دستیابی به یک هدف جمعی در کسبوکارهای پلتفرمی است. هدف پژوهش حاضر گونه شناسی نظریات شکلدهنده استراتژی همآواسازی در کسبوکارهای پلتفرمی است. پژوهش حاضر از منظر هدف بنیادی، از منظر رویکرد کیفی، از منظر جمعآوری دادهها اسنادی و از نوع مطالعات کتابخانهای بوده است. استراتژی پژوهش مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی است. در این پژوهش، با استفاده از جستجوی نظاممند مطالعات مرتبط با استراتژی همآواسازی در پایگاههای معتبر بینالمللی استخراجشده و درنهایت 48 مطالعه برای بررسیهای نهایی شناسایی شدند. در پایان، 25 نظریه مبنایی شکلدهنده استراتژی هم-آواسازی در قالب 4 رویکرد انتخاب طبیعی (ذینفعان، هزینه مبادله، نظریه بازیها، مزیت مقیاس و صرفه ناشی از تنوع)، رویکرد اقدام جمعی (اکوسیستمها، شبکه، اتحاد استراتژیک، مبادله اجتماعی و نوآوری باز)، رویکرد سیستمی/ساختارگرایی (یادگیری استراتژیک، سیستمها، سیستمهای مدولار، سیستمهای پیچیده انطباقی، انتخاب واقعی، معماری و عدم تقارن اطلاعات) و رویکرد اقدام استراتژیک (قابلیتهای پویا، رهبری استراتژیک، همآواسازی منابع، مبتنی بر منابع باز، خلق ارزش مشترک، مدیریت مرزهای سازمانی، ارتباطات استراتژیک و مدیریت ادراک) شناسایی و دستهبندی گردید.
Alignment strategy is the process of leading a network of complements to achieve a collective goal in platform businesses. The aim of the current research is to typify the theories that form the strategy of harmonization in platform businesses. The current research was from the perspective of the fundamental goal, from the perspective of qualitative approach, from the perspective of document data collection, and from the type of library studies. The research strategy is based on qualitative content analysis. In this research, using a systematic search, studies related to the assimilation strategy were extracted in international authoritative databases and finally 48 studies were identified for the final reviews. In the end, 25 basic theories shaping the synergy strategy in the form of 4 natural selection approaches (stakeholders, transaction cost, game theory, scale advantage and economies of diversity), collective action approach (ecosystems, network, strategic alliance, social exchange and innovation) open), systemic/structuralist approach (strategic learning, systems, modular systems, adaptive complex systems, real choice, architecture and information asymmetry) and strategic action approach (dynamic capabilities, strategic leadership, resource harmonization, open source-based, shared value creation, organizational boundary management, strategic communication and perception management) were identified and categorized.