چکیده:
تجاوز سایبری، از جمله جنایتهایی است که بهواسطۀ پیشرفت فناوری در رژیم حقوقی بینالمللی و بهویژه ظرفیت رسیدگی آن بهعنوان یک جنایت در دیوان کیفری بینالمللی به کمک شورای امنیت و قطعنامههای صادره مورد بحث قرار گرفته است. این پژوهش، به شکل توصیفی – تحلیلی تجزیهوتحلیل شده است و به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات، به روش اسنادی و با مراجعه به قوانین، اسناد بینالمللی و منابع معتبر انجام شده و اطلاعات بهدستآمده به شکل توصیفی_تحلیلی تجزیهوتحلیل شدهاند تا به این پرسش پاسخ داده شود که «در صورت منحصر نبودن احراز تجاوز سایبری به شورای امنیت، کارکرد و تاثیرگذاری شورای امنیت سازمان ملل متحد بر توسعۀ صلاحیت مراجع دیگری، نظیر دیوان کیفری بینالمللی، چیست؟». یافتههای پژوهش نشان میدهد که مادۀ 8 مکرر اساسنامۀ دیوان کیفری بینالمللی، شامل اعمال اشخاص خصوصی نمیشود و تنها در صورتی یک عملیات سایبری را میتوان تجاوز دانست که به آستانه و میزان «حملۀ مسلحانه» رسیده باشد. قانون ۱۲ دستورالعمل تالین نیز در این زمینه صراحت دارد. صلاحیت شورای امنیت در بحث احراز تجاوز سایبری دارای تقدم و اولویت است و این تقدم بهمنزلۀ صلاحیت انحصاری نیست. رژیم صلاحیتی دیوان در شناسایی جنایت تجاوز، در صورت ارجاعات دولتی و تحقیقات مقتضی، تنها پس از تصویب یا پذیرش دستکم یکی از دو کشور متجاوز و مجنیعلیه یا قربانی (عضو مدعی قربانی)، قابل اعمال است. شورای امنیت میتواند وضعیت را به دیوان کیفری بینالمللی ارجاع دهد یا تعقیب و تحقیق دیوان را بهصورت موقت، بهمدت یک سال تمدید کند.
Cyber aggression is one of the crimes that has been discussed in the international legal regime due to the late progress of technology. This qualitative research was conducted in terms of purpose, practical and in terms of gathering information in a documentary way and through laws, international documents, the obtained information was analyzed in a descriptive-analytical form in order to answer this question: if the Jurisdiction of confirmation the cyber aggression by the Security Council is not exclusive, what is the function and influence of the United Nations Security Council on the development of jurisdiction of other authorities such as the International Criminal Court? The findings of the research show that Article 8 of the Statute of the International Criminal Court does not include the actions of private individuals, only if a cyber attack can be considered as an aggression if it is an "armed attack". Law 12 of the Tallinn guidelines is also clear in this regard. The competence of the Security Council in the matter of verifying cyber aggression has precedence and priority, this precedence does not constitute exclusive jurisdiction. The jurisdictional regime of the court in recognizing the crime of aggression in the case of government referrals and appropriate investigations can be applied only after approval or acceptance by each of two aggressor and the alleged victim member state. The Security Council can refer a situation to the International Criminal Court or suspend the prosecution and investigation of the Court temporarily, extendable and obliged for one years.