چکیده:
این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی روش تدریس مبتنی بر تفکر فعال و روش تدریس سنتی، بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان چابهار انجام شده است. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه آزمایش وگواه بود. جامعۀ مورد مطالعه، شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر چابهار بود. نمونه مورد مطالعه بر اساس هدفهای پژوهش، 80 دانشآموز که پس از انجام آزمون خودکارآمدی تحصیلی، به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. ابزار پژوهش برای بررسی میزان خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان، پرسشنامۀ خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (1999) بود. دادههای حاصل از گردآوری اطلاعات، با استفاده از تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد که تدریس به روش تفکر فعال، سبب ارتفای خودکارآمدی دانشآموزان در همۀ ابعاد آن گردیده است.
Teaching and learning strategies have a strong impact on the motivation, performance and self-efficacy of students. The main objective of this study is to compare the effectiveness the active thinking and traditional teaching methods on the self-efficacy of female students in the sixth-grade elementary school of Chabahr in 2019- 2020. The study was semi-experimental, having pre and post-test plans and two experimental and control groups. The population concluded all female sixth-grade students in Chabahar. The sample size consisted of 80 female students selected randomly in two experimental and control groups. The efficacy test was done again and the data was analyzed and compared. The instrument for studying self-efficacy was Morgan-Jink's (1999) questionnaire.. The results showed that the active thinking method raises self- efficacy of students in all aspects.