چکیده:
سرگرمی به عنوان نیازی اجتناب ناپذیر جامعه ایرانی، هر روز بیش از پیش مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته درحالی که عدم قطعیتها، ابهامها و چندگانگیها در سیاستگذاری سرگرمی تلویزیونی موجب شده که کیفیت سرگرمی دارای رویکرد منسجمی نباشد. گسترده تر شدن ابعاد و بخشهای مختلف صنعت سرگرمی، رقابت جدی شبکههای ماهوارهای، شبکههای اجتماعی، بازیها، تلفنهای هوشمند با تلویزیون ملی سبب شده است تا جایگاه سیمای ملی در جهت دادن به سبک زندگی مردم و شکل دادن به بخش قابل توجهی از سرگرمیهای اجتماعی و پرکردن اوقات فراغت شهروندان در سبد سرگرمی مخاطبان با چالش مواجه شود. از این رو تلاش برای شناخت این روندها، مولفهها و پاسخگویی به ضرورتهای "سیاستگذاری در ارتقا کیفیت سرگرمی برنامههای تلویزیون ج. ا. ا. و ارائه سیاستهای مناسب" از منظر صاحب نظران خبره و عوامل برنامه ساز موضوع مقاله است. از برآیند آنچه با روش تحلیل مضمون در مصاحبه با 15 تن از صاحب نظران فن، مدیران رسانه ملی و عوامل برنامه ساز تلویزیونی استخراج شد؛ حکایت از آن دارد پذیریش سرسختانه و دیرهنگام تغییرات در سیاستگذاری سرگرمی، هزینههای بالای سیاسی، اقتصادی واجتماعی را بر رسانه تحمیل و موجب از دست دادن بازارهای جدید در عصر رسانههای نوین میشود. همچنین فهم، تحلیل فضا و سیاستهای رسانهای واقع بینانه، خردمندانه و به هنگام میتواند در افزایش قابلیت پیشرفت و سازش پذیری سیاستگذاری رسانهای برای ارتقا کیفیت سرگرمی در تلویزیون ج. ا. ا. موثر باشد
Entertainment, as an inevitable necessity of Iranian society, has been favored by the audience more and more every day, while uncertainties, ambiguities and multiplicity in television entertainment politics have caused the quality of entertainment to not have a coherent approach. The widening of different dimensions and sectors of the entertainment industry, the serious competition of satellite networks, social networks, games, and smart phones with national television has led to the position of national television in giving people's lifestyles and shaping the sector. A significant amount of social entertainment and filling the free time of the citizens in the audience's entertainment portfolio will face a challenge. Therefore, trying to understand these trends, components and respond to the needs of "politicization in improving the entertainment quality of I.R.B. TV programs and providing appropriate policies" from the perspective of experts and program makers is the goal of the article.From the results of what was extracted by thematic analysis method in interviews with 15 experts, national media managers and television program producers; It is said that the stubborn and late acceptance of changes in entertainment policy imposes high political, economic and social costs on the media and causes the loss of new markets in the age of new media. Also, understanding, analyzing space and realistic, wise and timely media policies can increase the ability to progress and adaptability of media policies to improve the quality of entertainment on I.R.B. TV. Be effective