چکیده:
این پژوهش با هدف طراحی ارتقای الگوی سرمایة اجتماعی مبتنی بر چندفرهنگی با مطالعة موردی وزارتخانة آموزشوپرورش شهر تهران انجام شده است. پژوهش به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی به روش تحلیل مضمون (تم) است. جامعة آماری در بخش کیفی 14 نفر از مسئولان و مدیران وزارت آموزشوپرورش بودند و اشباع نظری حاصل شد. برای گردآوری دادهها، از مصاحبة نیمهساختاریافته استفاده شد.تجزیهوتحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون انجام شد و جهت تأیید پایایی از روش پایایی بازآزمون استفاده شد. درنهایت، چهار متغیر اصلی سرمایة اجتماعی، بستر، راهبرد، و پیامد تشکیل دهندة مدل بودند که بستر و راهبرد در سه بعد (فرد، سازمان، اجتماع) و سرمایة اجتماعی در دو بعد اصلی عوامل درون و برون سازمانی و پیامد در عوامل آموزش و فرهنگ، عدالت، کارایی سازمان، تعاملات و برون سازمانی (فردی) تقسیم بندی شده، برای مدل پیشنهادی استخراج و تبیین شد.
This research has been conducted with the aim of developing the model of social capital based on multiculturalism with a case study of the Ministry of Education of Tehran. In terms of the nature of the data, the research is of a qualitative type using the theme analysis method. The statistical population in the qualitative section was 14 officials and managers of the Ministry of Education and reached theoretical saturation. A semi-structured interview was used to collect data. The thematic analysis method was used to analyze the data, and the test-retest reliability method was used to confirm the reliability. Finally, the 4 main variables of social capital, context, leader, and consequence constitute the model, which has three dimensions (individual, organization, community) and social capital, context, and strategy, in two main components of internal and external organizational factors, and consequence in education factors and Culture, justice, efficiency of the organization, interactions and extra-organizational (individual) were extracted for the proposed model, and the final correlation model between the variables was extracted and explained with the opinion of experts, which is in line with the proposed theories.